Letní čas je tu - kratší noc znamená problémy pro vlaky i MHD

Praha - Evropa zavádí letní čas, noc ze soboty 24. března na neděli 25. března se tak zkrátí o hodinu. Čas se v neděli v 02:00 posune o hodinu dopředu na 03:00. V následujících dnech se proto bude o hodinu později rozednívat, ale prodlouží se odpoledne, protože se bude o hodinu později stmívat. Přechod na letní čas v neděli nad ránem zpozdí dálkové noční spoje Českých drah – posun času letos postihne 15 nočních dálkových vlaků, které v Česku začínají, končí nebo jím projíždějí. Všechny naberou hodinové „zpoždění“. 

Cestující, kteří pojedou vlakem po změně času, by měli počítat s tím, že noční dálkové vlaky pojedou v ranních hodinách stále ještě podle středoevropského („zimního“) času, tedy až o 60 minut později proti aktuálním časovým údajům. 

Regionálních vlaků se změna nedotkne, protože během změny času žádné nejedou a na tratě budou vyrážet již podle letního času. Změna času zkomplikuje cestujícím i některé přestupy. Pravidelné regionální přípoje, které obvykle na tyto rychlíky navazují, na ně v neděli vesměs čekat nebudou.

Expresní vlak ČD
Zdroj: ČT24
Autor: Milan Dolejší

Zpoždění nabere v noci na 25. března patnáct nočních spojů, které vyjíždějí, končí nebo projíždějí českým územím. Jde výhradně o mezistátní dálkové vlaky do nebo z Maďarska, Německa, Nizozemska, Polska, Rakouska, Ruska a Švýcarska. Jejich minimální zpoždění po třetí hodině SELČ bude 60 minut. Ačkoli se železničáři pokusí zpoždění zkrátit, budou na sebe jednotlivé spoje v přestupních stanicích čekat, cestující v přímých vozech se proto nemusí bát, že uváznou na cestě. Regionální doprava mezi druhou a třetí hodinou, kdy ke změně času dojde, nejezdí. 

Informace o konkrétní poloze vlaků mohou lidé zjistit buď telefonicky na kontaktním centru ČD, které má číslo 840 112 113, na internetových stránkách www.cd.cz/poloha nebo www.cd.cz/mapa. 

Přehled zpožděných vlaků

Přehled vlaků, které můžou být kvůli přechodu ze středoevropského času (SEČ) na středoevropský letní čas (SELČ) na území ČR až o 60 minut zpožděny:

    •R 403 Silesia Praha - Kraków počínaje stanicí Bohumín

    •R 405 Vltava Bohumín - Moskva počínaje stanicí Bohumín

    •R 406 Chopin Wien - Warszawa počínaje stanicí Bohumín

    •R 407 Chopin Warszawa - Wien počínaje stanicí Bohumín

    •R 440 Excelsior Košice - Cheb v úseku Pardubice hl.n. - Praha hl.n.

    •R 441 Excelsior Cheb - Košice počínaje stanicí Česká Třebová

    •R 442 Šírava Humenné - Praha počínaje stanicí Třinec

    •R 443 Šírava Praha - Humenné počínaje stanicí Ostrava-Svinov

    •EN 444 Slovakia Košice - Praha (vč. přímých vozů z Moskvy) počínaje stanicí Bohumín

    •EN 445 Slovakia Praha - Košice (vč. přímých vozů do Moskvy) počínaje stanicí Bohumín

    •EN / CNL 456 Phoenix Praha – Amsterdam (vč. přímých vozů do Kodaně) počínaje stanicí Hannover Hbf

    •EN / CNL 457 Phoenix Amsterdam - Praha (vč. přímých vozů z Kodaně) počínaje stanicí Berlin Hbf

    •EN / CNL 459 Canopus Zürich - Praha - počínaje stanicí Frankfurt am Main Hbf bude vlak asi o 60 min opožděn

    •EN 476 Metropol Budapest - Praha - Berlin v úseku Pardubice hl.n. - Berlin Hbf

    •EN 477 Metropol Berlin - Praha - Budapest počínaje stanicí Brno hl.n.

Opožděn může být také v pondělí nad ránem vlak R 404 z Moskvy, který jede přes dvě noci.


Na změnu času se musí připravit také cestující ve městech, ve kterých platí noční provoz MHD. V Pražské integrované dopravě se změna dotkne zejména příměstských linek. Městské noční linky (tramvaje 51 až 59 a autobusy 501 až 512, 514 a 515) pojedou v pravidelných intervalech bez ohledu na změnu času. Na lince 513 (Palmovka – Vinoř) zcela odpadne jeden pár spojů, který vyjíždí mezi druhou a třetí hodinou, podobné to bude také na příměstských autobusových linkách (601 až 610 a 615).

Brněnská MHD přijde kvůli změně času o jeden noční spoj (linka 91 ve 2:26 z Lelekovic). Zbylé spoje, které mají v době změny vyjet, pojedou bez ohledu na změnu času, takže ve 3:24 SELČ odjede z Vranova autobus 93, který má jet ve 2:24, a ve 3:06 SELČ odjede z Ořechovské spoj linky 501 do Moravan.

Noční MHD je v provozu také v Ostravě, kde by vzhledem k pravidelným intervalům neměly nastat komplikace. V Olomouci, kde je nabídka dopravy v noci velmi omezená, naopak pojede kvůli změně času jeden mimořádný spoj linky 50 s odjezdem v 1:55 SEČ ze zastávky Kosmonautů na náměstí Republiky, kam se dostane přesně ve 3:00 SELČ (tj. 2:00 SEČ) a pokračovat bude již jako řádný spoj podle letního času.

České Budějovice přijdou kvůli změně času o všechny noční spoje, které mají odjíždět mezi druhou a třetí hodinou. Totéž se stane v Ústí nad Labem, kde bude navíc zrušen také pár spojů na lince 56, který odjíždí z obou konečných stanic krátce před druhou hodinou.

Hotelový rychlík do Budapešti zastavuje v Chocni
Zdroj: ČT24
Autor: Milan Dolejší

Energetické úspory letního času jsou prý minimální

Letní čas začal být zaváděn kvůli údajným úsporám elektřiny, aby bylo lépe využito přibývající denní světlo. Střídání letního a zimního času se ale podle odborníků v energetice projevuje jen minimálně. To nahrává řadě odpůrců letního času, kteří tvrdí, že časový posun působí mnoha lidem zdravotní potíže. Po změně času prý stoupne počet dopravních nehod a sebevražd.

Nejznámějším českým bojovníkem proti letnímu času byl pekař Stanislav Pecka ze Sobětuch na Chrudimsku. Zrušení letního času se marně domáhal u Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku. Předloni v létě ale zemřel. Jeho bojovou zástavu zvedl brněnský profesor robotiky a moravský patriot Zdeněk Kolíbal. Po pádu komunismu prý považoval za samozřejmé, že přestane „každoroční manipulace s životem lidí“, za kterou považuje zavádění sedmiměsíčního letního času.

Psychiatři naopak tvrdí, že přechod na letní čas naprosté většině lidí nevadí. Přeladění vnitřních biologických hodin podle nich trvá jen několik dní. Faktem ale je, že ti, kteří si rádi přispí, přijdou o hodinu spánku.

V českých zemích byl letní čas zaveden poprvé za první světové války v letech 1915 a 1916. Vrátil se opět za druhé světové války v roce 1940 a trval až do roku 1949. Potřetí si Češi začali každoročně posouvat hodinky v roce 1979 za ropné krize a energetických problémů. Až do roku 1995 trval v Česku letní čas šest měsíců, od roku 1996 se republika připojila ke zvyklostem Evropské unie a časový posun trvá sedm měsíců, tedy do konce října.