Švýcarská tragédie vnesla otázku na zavedení pásů v autobusech

Praha – Po nehodě belgického autobusu ve Švýcarsku začínají být české školy obezřetnější při objednávání autobusů pro zájezdy a výlety. Uvítaly by takové, které by měly speciální úpravu pro děti. Dopravci je sice nabízejí, jenže jsou moc drahé.

Jet s dětmi na výlet je pro mnoho českých učitelů noční můra. Zajistit bezpečný autobus a spolehlivé řidiče je podle nich sázka do loterie. Děti z pražské chodovské školy jezdí i na krátké výlety autobusy, které jsou vybavené takzvanými dvoubodovými pásy, které cestující při nárazu udrží v sedačce. Často ale nad bezpečností vítězí cena. „Je to deset až dvacet korun na žáka, což si myslím, že je zbytečné šetření,“ myslí si Adam Gebauer z cestovní kanceláře CK2.

V Česku jezdí skoro dvacet tisíc autobusů. Většina z nich je stará kolem 14 let. Pásy musejí mít autobusy vyrobené až po roce 2004, a to jen dálkové. Obavy z cestování autobusem, který nemá pásy, ale nemají jen učitelé. „Když se musíme pásat v autě, tak bychom se měli pásat i v autobuse,“ říká jedna z cestujících.

Nepřipoutaným hrozí pokuta až dva tisíce korun. V případě nehody ale mohou být následky daleko horší, a to už při rychlosti třicet kilometrů za hodinu.