Evropské centrum pro práva Romů odmítá plošné testování žáků

Praha - Evropské centrum pro práva Romů (ERRC) se staví proti chystanému plošnému testování žáků pátých a devátých tříd v Česku. Podle něj by ještě prohloubilo segregaci romských školáků. Uvedl to dnes v Praze Marek Szilvási z ERRC. Organizace kritizuje ČR dlouhodobě za to, že řada romských dětí končí v praktických a speciálních školách, přestože nemají žádné mentální omezení. Plošné testování páťáků a deváťáků má začít od roku 2014. S nápadem přišel ministr Josef Dobeš (VV), který z funkce ale odchází.

„Ministerstvo má v plánu sestavit podle testování v pátých a devátých třídách žebříček škol. Finance budou do škol proudit podle jejich postavení v tomto žebříčku,“ uvedl Szilvási. Podle ERRC by tak kvůli penězům mnohé školy nemusely o slabší žáky stát. Místo toho, aby se děti začleňovaly do běžného vzdělávacího proudu, mohl by naopak růst tlak na jejich přesun do „zvláštních škol“, míní zástupci centra.

„Reforma sníží motivaci učitelů“

Výzkumy ukázaly, že romští školáci mívají v průměru horší výsledky než ostatní děti. Už na startu pro ně často představuje bariéru špatná znalost češtiny, jiné kulturní prostředí a zvyky i nedobré finanční podmínky rodiny. Szilvási řekl, že některé romské děti tak v testech nemusí uspět. Přešly totiž třeba také ze „zvláštních škol“ do běžných. Za špatnými výsledky je prý i to, že romské děti mají malou motivaci dál studovat. „My se domníváme, že s touhle reformou regionálního školství bude motivace ze strany učitelů a poradců ještě menší,“ řekl zástupce ERRC.

První pokusné testování školáků se odehrálo na konci loňska. Naprostá většina zúčastněných dětí testy zvládla. Největší problémy měli páťáci s angličtinou, zhruba třetina z nich zkoušku udělala na méně než 39 procent. Další generálka se má konat letos v květnu a červnu a třetí pak za rok. V budoucnu by se mělo kromě znalostí dětí zjišťovat také klima ve škole.

Testování kritizuje také OECD

Podle mezinárodní Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) nepatří plošné testování žáků 5. a 9. tříd k dobře připraveným projektům. Celý projekt prý vznikl příliš narychlo a objevují se v něm vážné nedostatky.

Na většině škol se snaží vést výuku cestou zdůrazňující schopnost porozumět textu a umět o naučené látce mluvit. Testování přes počítače, se kterým počítá ministerstvo školství, ale jde opačným směrem, protože pouze zjišťuje, jaká data žák zná. Právě tento postup naráží na kritiku OECD. „Pohled na dovednosti žáka se zužoval na oblasti testovatelné. Examinátoři zdůrazňují, že je třeba vytvořit takové standardy, které popíšou všechny aspekty rozvoje žáka,“ uvedla pro ČT již dříve národní manažerka projektu OECD Jana Straková.