„Centrální mozek“ státní správy začal s pilotním provozem

Hradec Králové - Ministerstvo vnitra spustilo 1. dubna pilotní provoz takzvaných základních registrů, které mají zrychlit činnost veřejné správy. Do plného provozu by měly být převedené od 1. července. Na tiskové konferenci Internet ve státní správě a samosprávě (ISSS) to řekl ministr vnitra Jan Kubice. Lidé by díky registru například nemuseli sdělovat různým úřadům stejné informace. Úředníci si je zjistí sami na základě přiřazených oprávnění. Ministerstvo dnes zahájilo i plošnou vzdělávací kampaň zaměřenou na základní registry, pokračovat bude až do jejich ostrého spuštění. Projektu se věnuje i specializovaný Youtube kanál.

Registry mají nahradit systém nejednotných a mnohdy zdvojených databází různých úřadů. „Díky základním registrům budeme efektivně sdílet jednou pořízená data a občan nebude muset obíhat úřady a dokládat údaje sám o sobě. Občan také poprvé získá kontrolu a přehled nad tím, jaká data o něm stát vede,“ prohlásil Kubice.

Zavedení registrů by podle ministerstva mohlo zkrátit správní procesy a zároveň by se snížila byrokratická zátěž občanů i institucí. „Stát navíc prvně získá možnost cíleně optimalizovat svou veřejnou správu,“ uvedl ministr. S registry budou pracovat tisíce úředníků. „Samotné úspěšné technologické spuštění systému však nezaručí hladký start bez komplexních změn v procesech ve veřejné správě. Důležité je zajistit, aby celý systém byl akceptován jak občany, tak i úředníky,“ dodal Kubice.

Co jsou registry:
  • aktuální a bezpečná databáze, která sjednotí dosud roztříštěné údaje veřejné správy
  • jako jediné budou nabízet relevantní a nezpochybnitelná data
  • lidé nebudou muset opakovaně dokládat údaje, které už jednou státu předložili
  • nepůjde o Velkého bratra, bezpečnost údajů se díky absenci rodného čísla naopak zvýší

zdroj: ministerstvo vnitra


Základní registry jsou čtyři - registr obyvatel, registr osob, registr územní identifikace, adres a nemovitostí a registr práv a povinností. Například registr obyvatel sjednotí údaje z dosavadních evidencí obyvatel, občanských průkazů a cestovních dokladů a z informačního systému cizinců. V registrech budou také údaje o typu a způsobu památkové ochrany nemovitostí. Obce budou mít přístup do registru, aby mohly účinně vybírat od občanů poplatky.

Náměstek ministra vnitra Radek Šmerda na tiskové konferenci řekl, že systém v pilotním provozu funguje už se skutečnými daty. „Dosud se testoval na určitých vzorcích dat, v tuto chvíli běží test se všemi ostrými daty. Nyní budeme ladit výkon celého systému, to je úkol pro nejbližší dva měsíce,“ řekl s tím, že zatím stále pokračuje stěhování techniky do finálních lokalit a další práce.    

Miliardové úspory

Vybudování registrů stálo zhruba tři miliardy korun, část peněz se státu podařilo získat z evropských dotací. Provoz by mohl stát zhruba 150 milionů korun ročně, systém by však měl přinést miliardové úspory ve veřejné správě. „Díky tomu, že se sníží byrokratická zátěž, zrychlí se správní procesy a stát bude vědět, kdo ve veřejné správě co dělá a kolik a za co ve veřejné správě platí, může stát konečně přistoupit ke smysluplné reformě veřejné správy a začít její činnost zefektivňovat,“ uvedl Pavel Novák z tiskového odboru ministerstva. Resort počítá s tím, že by se mohlo ušetřit zhruba sedm až osm miliard korun ročně.

Video Internet ve státní správě
video

Internet ve státní správě