Úskalí nehod - formulář o nehodě neznamená přiznání viny

Praha – Běžná praxe při drobných autonehodách – řidiči společně sepíší oficiální záznam o nehodě a policii nevolají. Jenže to v sobě skrývá úskalí. Pojišťovna totiž tento dokument, byť podepsaný oběma účastníky nehody, nemusí brát jako závazný. Nakonec tak může za nehodu platit i ten, kdo ji nezpůsobil. Projekt nazvaný Řidiči, domluvte se začal platit před třemi lety.

Na některých formulářích je možné nalézt drobným písmem psané upozornění: Není přiznáním odpovědnosti, slouží k dokumentaci dat a okolností nehody za účelem rychlejšího vyřízení náhrady škody. Pojišťovny totiž tvrdí, že řidiči jsou často v šoku nebo jsou k vině donuceni, když formulář vyplňují. Podle nich si pak řidič, který je na formuláři podepsán jako viník, může vše rozmyslet a z poškozeného se tak stát viník.

Poznal to i Jiří Šnejdárek z Čerčan u Prahy. Vloni v prosinci se v zatáčce srazil s druhým autem. Oba řidiči sice policisty zavolali, dostali ale jen radu, ať se spolu domluví sami. Řidič pickupu do formuláře od pojišťovny přiznal, že havárii způsobil on kvůli smyku. Pan Šnejdárek nabourané auto i s dokumenty předal servisu, který vše řešil.

Vše šlo bez problémů, dokud nechtěl od pojišťovny proplatit účet za opravu v celkové výši 72 tisíc korun. „Dozvěděli jsme se, že viník považuje míru svého zavinění pouze na 55 procent a pojištovna nám na základě jeho domněnky, která nebyla ničím podložena, zkrátila fakturu,“ popisuje vedoucí servisu v Benešově René Procházka. „V podstatě jsem se dozvěděl, že jsem spoluviníkem ze čtyřiceti pěti procent a mám servisu doplatit přes třicet tisíc korun, za nehodu, kterou jsem nezpůsobil,“ dodává pan Šnejdárek.


„Záznam o nehodě neslouží k určení viny. Může se tedy stát, že účastník dopravní nehody, který je sice podepsán v roli viníka, si tuto skutečnost uvědomí a změní svůj postoj,“ vysvětluje mluvčí pojišťovny Direkt Kateřina Krásová. „Kdyby tohle měla být běžná praxe, že si samotný viník po uplynutí určité doby bude sám určovat míru zavinění, tak v tom případě jsme mohli mít každý uzavřenou havarijní pojistku, kterou by se vozidla opravovala a nikdo by nám nic nepřiznal a pojišťovny by nic neplatily,“ domýšlí šéf autoservisu.

Řidič pick-upu, který změnil svůj postoj k nehodě, nejdřív s rozhovorem pro ČT souhlasil. Vzápětí ho ale odvolal. Panu Šnejdárkovi nezbývá nic jiného, než se proti rozhodnutí pojišťovny bránit soudní cestou. „Pokud mi někdo poškodí můj majetek a já pak za to mám platit, tak to mi připadne absurdní,“ domnívá se Šnejdárek.

Projekt Řidiči, domluvte se začal platit před třemi lety. Při nehodě se škodou do sto tisíc korun se policie volat nemusí. Výsledky ukazují, že zhruba 70 procent nehod se bez policie skutečně obejde. Dopravní experti se teď - i kvůli případům, jako je ten pana Šnejdárka - kloní k překvapivé radě - při nehodě volat policii vždy, právě k určení viníka. „Pokud si řidič není jistý situací, výši škody nebo pokud došlo ke zranění osob nebo na škodě na majetku třetí osoby, určitě volejte policii,“ uvedla Michaela Škaredová z tiskového odboru ÚAMK. Experti rovněž radí, aby si bourající řidič po nehodě sám zajistil i další důkazy pro případný občansko-právní spor. Tedy třeba fotografie nebo svědky.