Drahý benzin: Češi nechávají auta v garáži

Praha – Vysoké a neustále stoupající ceny pohonných hmot, to je kolorit posledních dní. Část Čechů proto nechává raději auto v garáži, což dokládá i pokles tržeb pumpařů. Ukázal to exkluzivní průzkum agentury STEM pro Českou televizi.

Podle průzkumu čtyřicet procet Čechů kvůli drahé naftě a benzinu omezuje jízdu autem. Snahu ušetřit dokládají i tržby pumpařů. V lednu letošního roku lidé tankovali o poznání méně než vloni. „Za letošní leden došlo k poklesu spotřeby benzinu v ČR o 7 procent,“ uvedl Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. Menší provoz dokládají i statistiky z dálnice D1.

Klesající statistiky má i hlavní město. Snižují se například takzvané dopravní výkony, tedy počet kilometrů, které auta v Praze ujedou za jeden pracovní den. „Poprvé od začátku devadesátých let výkony na pražské dopravní síti poklesly,“ tvrdí Tomáš Mrázek z Technické správy komunikací. Letos v lednu pražští řidiči najeli 18,72 milionu kilometrů, za leden 2011 to ale bylo 19,3 milionu kilometrů. Podle dopravního experta Jaroslava Zváry ale není vše černobílé. „Řidič se rozhoduje podle toho, jaký maximální prospěch pro sebe na té cestě získá,“ myslí si Zvára. Rozhodnutí řidiče - jestli vyjet, nebo nevyjet - ovlivňují například i plánované uzavírky, svátky nebo počasí.

Počet najetých kilometrů v Praze
Zdroj: ČT24

Kalousek: Za drahá paliva spotřební daň nemůže

Podle ministerstva financí za vysoké ceny benzinu a nafty mohou kromě spotřební daně i vysoké přirážky rafinerií a pumpařů. „Zatímco výši spotřební daně u nafty máme jedno procento pod průměrem Evropské unie, tak bez daňových vlivů máme naftu nejdražší,“ prohlásil už dříve ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09).

Nafta se teď šplhá přes 37 korun na litr, u některých benzinek i přes 38 korun. Bez daní litr nafty ale ve skutečnosti stojí zhruba 19 korun 65 haléřů. Jenže v sousedních státech by i za těchto podmínek byla ještě levnější. Na Slovensku za 19,40 koruny, v Polsku a Německu za 19,15 koruny. Potvrzuje to i podrobný pohled na cenu klíčové suroviny - ropy brent. Ta  totiž zdaleka není na rekordech. Před čtyřmi lety stála 142 dolarů za barel. Teď se prodává za 123 dolarů za barel - ale za benzin i naftu platíme o několik korun víc. 


S nezvykle drahým palivem už mají čeští řidiči zkušenosti. V létě roku 2008 byla nafta na 35 korunách. Během půl roku ale přišel prudký obrat a řidičům se opět ulevilo - palivo zlevnilo i o deset korun na litr. Stejně příjemného vývoje se ale teď zřejmě Česko nedočká.

Jednoznačný recept pro šetrné řidiče v tuto chvíli neexistuje. Levnější je teď jezdit na plyn, to ale nemusí platit dlouho. Další alternativou je pořídit si takzvané auto do zásuvky - elektromobil, nebo hybridní vůz na vodík. I to je ale, vzhledem k vývoji, řešení až pro generaci, která se zatím vozí v autosedačkách.