Srážka vlaku s člověkem je pro strojvůdce vždy šok

Praha – V Česku umírá pod koly vlaků mimo přejezd nebo nástupiště stále více lidí. Za minulý rok jich bylo 224, což je nejvíc od vzniku Drážní inspekce v roce 2003. Víc než třetinu přitom tvořili sebevrazi. Strojvůdci srážce s člověkem prakticky nemůžou zabránit. Téměř vždy je to pro ně ale šok, po kterém se mnohdy musí obrátit i na psychologa. Počet sebevražd navíc oproti roku 2010 výrazně stoupl. Za minulý rok zemřelo na kolejích 90 lidí, což je o dvě třetiny víc než předloni.

„Na mě čekal sebevrah, protože ležel na kolejích. Viděl jsem ho na vzdálenost asi sto padesát metrů. Měl otevřený oči, celou dobu na mě koukal do okna,“ popsal svou zkušenost prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas. České dráhy mají pro takové případy své vlastní psychology, setkání se sebevrahem má totiž mnohdy za následek například problémy se spánkem, objevit se může i nechutenství nebo úzkosti. „Kdykoliv jsem tím místem jel potom, tak jsem ho tam vždycky zahlídl,“ dodal strojvůdce.

Každé tři dny zemřou pod koly vlaků dva lidé a počty jsou čím dál vyšší. Už za první letošní čtvrtletí bylo smrtelných nehod 48. Čísla přitom nezahrnují nehody na přejezdech ani lidi, kteří spadnou z nástupiště.

„Nejčastěji se jedná o přecházení přes koleje právě v místě veřejnosti nepřístupném, což jsou lesní pěšinky nebo přecházení v rámci nádraží,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Situace je podle něj navíc neřešitelná. Celou délku tratí nikdo neuhlídá. Pokud by byl okolo kolejí plot, nedostali by se zase k případným nehodám záchranáři.