Nové tramvajové koleje blokují cestu záchrance i policii

Praha – Pražská záchranná služba, hasiči i policie mají potíže s novými typy tramvajových tratí. Vystouplé koleje nemohou s vozem přejet. Sanitka, která se potřebuje například vyhnout koloně, tak musí čekat, dokud jí auta neuvolní cestu. Nový typ kolejí má v metropoli víc než polovina rekonstruovaných tratí. Podle dopravního podniku jde o levnější metodu, která je navíc i méně hlučná. Praha je ale jediné město v Česku, kde se tyto neprůjezdné kolejové pásy staví ve velkém.

Dříve objížděla vozidla integrovaného záchranného systému zácpy právě po tramvajovém pásu. Za optimálních podmínek pak byli například záchranáři v Praze u pacienta do 8 minut. Nové neprůjezdné koleje ale tuto dobu mohou výrazně prodloužit. „Pokud uprostřed silnice postavíme kolejiště, které nejde přejít ani projet, tak se z té ulice de facto stává dálnice,“ podotkl specialista na dopravu Antonín Dub.

Dopravní podnik kritiku odmítá, podle něj jsou takové koleje levnější, méně hlučné a lépe se udržují. Vedení záchranky i někteří odborníci s tím ale nesouhlasí. „Na prvním místě je zdraví a životy lidí, teprve potom jsou to finanční prostředky a nebo potřeby dopravního podniku,“ domnívá se ředitel pražské záchranky Zdeněk Schwarz.

Podle Antonína Duba lze navíc stavět tramvajové tratě levně a s nízkým hlukem a přitom splnit to, aby po nich mohla jezdit vozidla. Magistrát řeší problém už od začátku letošního roku, vedení města se kvůli tomu příští týden znovu sejde s policisty, hasiči i záchranáři.