Pro účastníky nehod by mohlo být jedno číslo

Praha - Tuzemské pojišťovny by spolu se státem a s asistenčními službami mohly zavést jednotné telefonní číslo, na které by mohli volat účastníci dopravní nehody. Úřady by se mimo jiné vyhnuly takzvaným lovcům nehod, tedy nesmluvním asistenčním službám profitujícím z pojistného plnění poškozených. Na tiskové konferenci České asociace asistenčních společností (ČAAS) to dnes uvedl výkonný ředitel České asociace pojišťoven Tomáš Síkora. ČAAS sdružuje téměř 98 procent asistenčních služeb na českém trhu. Ty zajišťují služby pro 6,75 milionu vozidel.

Zdroj: ISIFA/Camera Press Autor: R. Stonehouse

Snadno zapamatovatelné trojmístné číslo je podle Síkory zatím ve fázi úvah. V současnosti mají podobný telefonní kontakt k dispozici policisté a hasiči, kteří mohou volat na nehodové centrum pojišťoven. To zajistí vyslání asistenční služby, se kterou má pojišťovna poškozeného smluvní vztah. Čísla již existují v některých evropských zemích, případné schválení je na ministerstvu dopravy.

Takzvaní lovci nehod, kteří nemají smlouvy s konkrétními pojišťovnami, se snaží být u dopravních nehod dříve než smluvní asistenční firmy a nabídnout účastníkům nehody své služby. Ty spočívají v zajištění odtahu a opravy vozidla, nabídce náhradního vozu nebo v likvidaci celé škodní události. Problém je ale v tom, že účtované ceny mnohdy pojišťovny neproplatí v plné výši a firmy je pak vymáhají po motoristech, kteří s nimi podepsali smlouvu na místě nehody. „Rozdíly mezi vyplaceným plněním od pojišťoven a účtovanými částkami byly jen loni v řádu vysokých stamilionů korun,“ uvedl viceprezident ČAAS Martin Doležal. „Každý motorista by měl vědět, kde je pojištěný. Při sjednání pojištění mu pojišťovna uvede telefonní číslo, na které má v případě nouze zavolat.“

Prezident ČAAS Petr Bold:

„Zástupce smluvní asistenční služby vám nebude nabízet žádnou smlouvu, ve které dáváte společnosti plnou moc, aby to za vás vše vyřídila… Vše vyplývá z pojištění, na místě nehody tedy nic nepodepisujte.“


 

Ilustrační foto
Ilustrační foto

Podle něj tak lovci nehod kazí pověst jak asistenčních služeb, které mají přesně dohodnuté podmínky, včetně cen a rozsah plnění, tak i pojišťoven, které nakonec odmítnou motoristovi celou částku proplatit. Motoristům v případě nehody radí nic neznámému subjektu nepodepisovat a co nejdříve kontaktovat svou smluvní asistenční službu nebo pojišťovnu. V opačném případě odpadá nárok na reklamace a řidič se nedovolá ani u soudu.

Video Reportáž Jana Hreňa
video

Reportáž Jana Hreňa