Institut nařízené technické prohlídky má řadu nejasností

Praha - Řidiče v Česku čekají od května novinky při technické kontrole. Začíná platit nová vyhláška, která sjednocuje pravidla pro celou Evropskou unii. Nově musí mít auta výrobní štítek, projít nejdřív zkouškou na emise, stejně tak je řidiči musejí povinně před kontrolou umýt a sundat poklice. Přísnější povinnosti zavádí také ministerstvo dopravy, například za podvod při vydávání dokladu o prohlídce hrozí pokuta až 5 milionů. Novinkou je také takzvaná nařízená technická prohlídka, kterou mohou využít dopravní policisté a ihned při silniční kontrole ji mohou řidiči nařídit, přestože ta dosavadní ještě nevypršela.

Nová pravidla spojená s technickou kontrolou vozidel začínají platit od středy 2. května. Vedle výše zmíněných změn dále také precizují přístup zaměstnanců STK;  technická kontrola má být nově přesnější a přísnější, což na stanicích znamená především podrobnější vyplňování formulářů (a s tím související nárůst jejich počtu). Nově nebudou závady jmenovány jen dvojslovně, ale vyčítány do detailu.

„Při případné opravě bude jasné jak na straně servisu, tak na straně řidiče, k jakým závadám u vozidla došlo,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Jakub Žižka. Servis by tak měl opravit přesně to, co technici STK popsali.

Nově hrozí až pětimilionová pokuta za zfalšování výsledku prohlídky. Předseda profesní komory STK Jiří Rejmon zdůraznil, že jejich prestiž a kontrolovatelnost by pozdvihlo zavedení kamerového systému na stanicích kontroly.

Policie při zpřísnění pravidel STK vychází z negativního trendu v dopravních statistikách. V roce 2011 řešila 128 037 přestupků od neplatné technické přes nefungující osvětlení až po ojeté pneumatiky. V porovnání s rokem 2010, kdy se jednalo o 118 442 přestupků, je to nárůst o 9 595 případů. Na pokutách za nevyhovující technický stav loni vybrala 63 milionů korun.

„Nařízená technická“ budí rozpaky

Největší kontroverze spojené se změnami v STK budí tzv. institut nařízení technické prohlídky, kterou mohou od 2. května požadovat dopravní policisté. Podle slov předsedy profesní komory STK Jiřího Rejmona je totiž tento institut stále málo vyjasněný. „Jak problémy se vzdáleností, tak vlastní provedení kontroly jsou zatím velkou neznámou," uvedl Rejmon. Problém se vzdáleností vidí na straně policie, protože musí být dostatečně blízko. Podle nového zákona totiž zajížďka na nařízenou kontrolu STK včetně cesty zpět na silnici nesmí být delší než osm kilometrů.

Šéf dopravních policistů Leoš Tržil se snaží obavy řidičů ze zneužívání tohoto institutu mírnit. „Řidič vozidla je povinný technickou kontrolu strpět, rozhodně to ale neznamená, že bychom od 1. května masivně vysílali vozidla na technickou kontrolu.“

Rejmon také považuje za nedořešené účtování za nařízenou STK. Pokud totiž technik na STK zjistí, že vůz netrpí vážnou nebo nebezpečnou závadou, náklady prohlídky uhradí policie nebo celní správa podle toho, který z příslušníků ji nařídí.

Z možnosti, že by obě strany po skončení prohlídky prohlásily, že u sebe nemají peníze k její úhradě, podle předsedy profesní komory STK vyplývá, že v praxi bude nutné vybrat peníze od obou a jednomu z nich posléze náklady vrátit. „Co se bude dít, zjistíme-li závažnou nebo nebezpečnou závadu, zda budeme snímat známku, nebo ne, to nám stále ministerstvo dopravy nesdělilo,“ jmenoval další otazník v zaváděných změnách.

Zavádění a instalace nového systému dnes také zkomplikovalo život řadě řidičů, kteří museli STK podstoupit. Všechny stanice totiž v poledne zavřely, aby stihly nový systém uvést do provozu.