112: Každé desáté tísňové volání je irelevantní

Praha – Minimálně každé desáté tísňové volání na linku 112 je irelevantní. Mezi nejčastější případy nepatřičných hovorů jsou telefonáty dětí a opilců. Vyplývá to z informací, které zjistil reportérský tým Událostí. Záchranáři sice mají možnost požádat operátora, aby telefonní číslo hříšníka zablokoval, situaci ovšem komplikuje nejasné znění zákona, a proto až dosud žádný z poskytovatelů telekomunikačních služeb k takovéto blokaci nepřistoupil.

Podle zákona je operátor „povinen umožnit svým uživatelům bezplatné volání na čísla tísňových linek.“ Tato formulace se ovšem dostává do rozporu s možností zablokovat telefonní číslo toho člověka, který způsobuje dispečerům záchranné služby komplikace. „Teoreticky bychom mohli být napadeni za to, že jsme zablokovali uživatele, který byl v ohrožení života,“ upozorňuje mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová.

Záchranáři proto raději o blokace operátory ani nežádají a irelevantní telefonáty se snaží řešit jiným způsobem. „Dostali jsme možnost číslo, které vykazuje parametry obtěžování, vyřadit z provozu, neboli sebrat mu možnost dovolat se na linku 112,“ informoval ředitel odboru operačního řízení pražského hasičského záchranného sboru Oldřich Gosman. V pražské centrále tuto možnost využívají zhruba jednou za týden.

Hasiči nebo záchranáři mohou hříšníky rovněž nahlásit Českému telekomunikačnímu úřadu. Následně ho lze pokutovat až 100 tisíci korunami. Pokud hovory ani pak neustanou, může se suma ještě výrazně zvýšit. Od července 2010 do prosince 2011 udělil úřad celkem čtyřiasedmdesát takových sankcí. Od začátku letošního roku pak řešil deset případů a zatím trestal třikrát.

Hasiči evidují 8 000 planých poplachů za rok

Falešnými hovory komplikují záchranářům práci nejčastěji děti; nadále platí, že počet tísňových volání tradičně stoupá o velké přestávce. V pátek a v sobotu večer pak tradičně stoupá počet telefonátů od opilců. Výjimkou nejsou ani případy, kdy lidé vytočí číslo 112 nezáměrně přes klávesnici mobilního telefonu, který nosí v kapse.

„Operátoři jsou nastaveni na to, aby zjistili situaci a vyslali na místo posádku záchranné služby. Tyto hovory hrubě vybočují a psychicky je zatěžují,“ podotýká mluvčí Záchranné služby v Moravskoslezském kraji Lukáš Hampl.

Dispečink "stodvanáctky"
Dispečink „stodvanáctky“

Vlastní dispečink linky 112 má každý kraj a ve všech případech jej odbavují hasiči. Podle informací ředitele Odboru operačního řízení Generálního ředitelství HZS Luďka Prudila vyjíždějí hasiči k planým poplachům osm tisíckrát za rok. „V celé množině to není způsobeno zlomyslnými hovory, důvodem může být falešný poplach elektrické požární signalizace,“ doplnil Prudil. „Když vezmeme jen ty případy, kdy někdo opravdu cíleně zavolá a vyžádá zásah hasičské jednotky, to je okolo 500 případů ročně, takže asi každý 250. případ, který hasiči řeší.“

Na pražskou záchranku nejčastěji volají Italové

Dispečeři evidují i komičtější případy irelevantních telefonních hovorů; například pražská záchranná služba přijímá nejvíce volání od italských turistů, protože číslo 112 odpovídá také infolince italského operátora Wind. Tuzemští dispečeři se proto naučili i základní italské fráze, jejichž pomocí se snaží turistům z Apeninského poloostrova vysvětlit jejich omyl. Jak informovala operační technička Lenka Nováková, občas volají i starší lidé v domnění, že jim poradí přesný čas.