Trestnímu oznámení čelí další projekt Středočeského kraje

Praha - Protidrogový vlak Revolution train čelí podle serveru Týden.cz trestnímu oznámení za krádež. Středočeský kraj do projektu investoval 23 milionů korun. Trestní oznámení podal na neznámého pachatele původní tvůrce projektu Pavel Tůma. Současnou podobu vlaku, který má žáky základních a středních škol odrazovat od drog, kritizuje a snaží se ho zastavit. Projekt od počátku provázela kritika i z řad opozice.

„Ve čtvrtek jsem odeslal k rukám ústecké státní zástupkyně Lenky Bradáčové trestní oznámení na neznámého pachatele kvůli podezření z trestného činu krádeže,“ řekl Tůma serveru. Na interiér tří vagonů podle něj stačilo 15 milionů korun. Kraj už ale do projektu během tří let investoval 23 milionů, dva vagony přitom ještě nejsou dokončené. „Sám jsem, než jsem z projektu odešel, asistoval při stavbě prvního, plně fukčního vagonu - za 5 milionů korun,“ uvedl Tůma. Chtěl by proto vědět, za co se peníze utratily.

Revolution train provozuje nadace Český vlak. Tůma na ni už dříve podal dvě žaloby. Nedostal zaplacený autorský honorář a vlak podle něj nevypadal tak, jak navrhoval. Projekt kritizovala i opozice. Částka, kterou kraj na vlak vynaložil, byla podle ní příliš velkorysá. „Hejtman všude šíří, že nemá finanční prostředky na základní potřeby, přičemž má 15 milionů na to, aby financoval imaginární vlak,“ prohlásil loni v březnu Petr Bendl (ODS). Opozice navíc tvrdila, že není jasné, na co přesně byly peníze vynaloženy.

Protidrogový vlakVe třech dosud dokončených vagonech čeká na školáky improvizovaná policejní místnost pro výslechy, cela, squat narkomanů a kinosál, kde se promítá film sledující osudy mladých lidí, kteří v partě podlehli drogám.


Náměstek hejtmana Marcel Chládek (ČSSD) ale obavy odmítl s tím, že je projekt úspěšný. Uvedl, že si na rozdíl od opozice vyžádal k projektu kontrolu, která neshledala žádné porušení smlouvy. V prvních dvou letech byly podle něj náklady vyšší, protože vlak bylo nutné vybudovat. Serveru Týden.cz řekl, že celá záležitost je podle něj především sporem Tůmy s nadačním fondem Český vlak, neboť mezi oběma stranami běží i soudní spor. Kraj si podle něj vše ověřil i auditem. „Rezolutně odmítám, že by byl projekt protidrogového vlaku nějakým tunelem na peníze,“ komentoval přirovnání k rekonstrukci buštěhradského zámku.

Smlouvu s nadačním fondem Český vlak podepsal tehdejší hejtman David Rath v prosinci 2009. Už v této době ale prý někteří odborníci před projektem varovali.