Audit DPP podle Svobody odhalil dvojí verze smluv

Praha – Hloubkový audit, který má prověřit podezřelé smlouvy a hospodaření dopravního podniku, dosud ukazuje velmi závažné skutky uvnitř firmy. V Otázkách Václava Moravce to naznačil pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Podle něho forenzní výzkum například odhalil systém pořizování dvojích variant smluv pod různými čísly. Ty tak mohly být dle libosti nasazovány pro různá jednání. Na další detaily si ale veřejnost podle šéfa magistrátu musí počkat do konce června, kdy auditoři dokončí kontrolu DPP. Během pořadu Svoboda mimo jiné sdělil, že doposud netušil, jak „velký Augiášův chlév může být v dokumentaci dopravního podniku“.

Svoboda v Otázkách zatím nechtěl předčasně komentovat stále probíhající audit, jeho výsledky ale zřejmě nebudou znamenat nic dobrého. „Ty závěry auditu ukazují velice závažné věci. Kdybych to měl říct hodně obecně, nikdy jsem si nepředstavoval, že v něčem může být tak velký Augiášův chlév, jako byl v dokumentaci dopravního podniku,“ přiznal Svoboda.

Jediné zjištění, které Svoboda prozradil, je zřejmě běžná praxe vytváření dvojích verzí smluv s odlišnými údaji, které mohly být využity při různých jednáních. Jasněji má být na konci června, kdy bude audit dokončen. „Naše kroky budou zcela v souladu s právním řádem. Pokud půjde o porušení pracovních povinností, budeme celou záležitost řešit dle zákoníku práce. Pokud půjde o porušení, která podléhají orgánům činným v trestním řízení, vzejde z toho trestně právní odpovědnost,“ dodal Svoboda.

Bohuslav Svoboda:

„Když chcete dohledat nějakou smlouvu a zjistit, proč to bylo koupeno za takovou nebo onakou cenu, je to vlastně téměř nedohledatelné, protože to existuje pod dvěma čísly s různou obsahovou náplní.“


Média opakovaně přinesla informace o podezřelých zakázkách, které provozovatel pražské MHD v minulosti uzavřel. Vyšlo tak například najevo, že Praha, která je jediným vlastníkem akciové společnosti DPP, platí za obrazovky v metru společnosti Bitmedia miliony korun za licenční poplatky. Rovněž tisk jízdenek na veřejnou dopravu je předražený. Kritika doprovázela i uzavírání smluv na nákup tramvajových souprav. Podle Svobody je třeba tyto dohady jednoznačně doložit, nebo naopak vyvrátit jasnými fakty – právě k tomu má sloužit audit.

Praha podle něj plánuje v DPP změnit způsob zadávání veřejných zakázek a podnikat kroky k maximální transparentnosti magistrátu. Například tendry by měly být veřejně prezentované, občané by také měli mít možnost na internetových stránkách podniku nahlédnout do zadávací dokumentace zakázek. Praha ročně vydá na dopravu v Praze čtvrtinu rozpočtu, tedy 12 miliard korun.