Kantoři žádají po Fialovi standardy vzdělávání

Praha - Nový ministr školství Petr Fiala by měl připravit standardy vzdělávání, upustit od plošného testování a víc spolupracovat s učiteli. Na dnešním kulatém stole Stálé konference asociací ve vzdělávání se na tom shodli odborníci na školství. Kantoři prý totiž často netuší, co se po nich chce.

Generálka plošného testování v 5. a 9. třídách se konala letos na jaře, měla ověřovat minimální požadované znalosti v češtině, matematice a cizích jazycích. „Školy plní jinou zakázku, jiné cíle, které se neměří,“ upozornila ale prezidentka Asociace ředitelů základních škol Hana Stýblová. Zatímco školy se podle centrálních osnov měly zaměřit na rozvíjení dovedností, testy ověřují jen znalosti. Samotné testování ale podle ní nebylo nepovedené.

Plošné testování jako spartakiáda

Naproti tomu Ondřej Hausenblas z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy varoval, že testy mohou poškodit kvalitu vzdělávání a žáci se na ně budou učit „jak na spartakiádu“. „Nejsou známy standardy, co je dobrý výkon žáka,“ dodal také. Standardy prý ale nemůže ministr udělat rychle, je to otázka na několik let a musí být vytvořeny ve spolupráci s učiteli.

S tím také souvisí užší spolupráce a komunikace s učitelstvem. „Učitelé do toho musí hovořit, musí mít tu možnost,“ myslí si Arnošt Veselý z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Podle odborníků totiž kantoři často nevědí, co se po nich chce, k čemu a jak mají děti vést. Ministerstvo by prý také mělo průběžně informovat, na čem pracuje, aby učitelé věděli, „co se na ně chystá“.

Vydáno pod