Povinný odpočinek pro řidiče autobusů? Pravidla se často obcházejí

Praha – Tragická sobotní nehoda autobusu v Chorvatsku opět upozornila na složitou situaci řidičů dálkových autobusů. Ti musí dodržovat ze zákona povinné přestávky, někteří přepravci ale kvůli složité ekonomické situace řidiče nutí, aby předpisy porušovali. Následky pak mohou být tragické. Policie minulý týden provedla kontrolu zaměřenou na autobusy a ze 177 vozidel zjistila porušení v oblasti sociálních předpisů ve 23 případech – nejčastěji šlo právě o nedodržení doby pro odpočinek.

„Setkáváme se s případy, kdy jsou řidiči svými dopravci nuceni porušovat nebo obcházet předpisy o pravidelných přestávkách,“ uvedl ve Studiu ČT24 Pavel Lukáš, předseda sdružení řidičů CZ. Když pak řidič odmítne předpisy porušovat, tak většinou firma hrozí výpovědí. Na druhou stranu jsou ale i dopravci, kteří se snaží své řidiče chránit a vyžadují, aby bezpečnostní předpisy dodržovali.   

Policie se na dálkové autobusy zaměřuje při kontrolách hlavně v letních měsících od června do září, kdy z Česka vyráží řada lidí k moři. Pavel Nosek z ředitelství Služby dopravní policie ve Studiu ČT24 zdůrazňoval, že když má mít řidič odpočinek 11 hodin, tak by měl opravdu odpočívat. Policistům se prý při kontrolách stává, že v pátek cestou do Chorvatska kontrolují řidiče a na toho samého narazí i v neděli při návratu – někdy ale je tak vyčerpaný, že mu policisté nedovolí řídit dál a musí přijet náhrada. Lidé pak prý policistům nadávají, přitom si neuvědomují, že jde o jejich bezpečí. 

Video Někteří řidiči bezpečnostní přestávky nedodržují
video

Někteří řidiči bezpečnostní přestávky nedodržují

Podle místopředsedy Společenství autodopravců Čech a Moravy Bedřicha Suldovského jsou na vině i ekonomické důvody, řada přepravců totiž spadla do dluhové spirály a pak nutí řidiče předpisy porušovat. Východiskem by mohla být minimální sazba za kilometr. „Jestliže dopravce nemá stanovenou minimální cenu za kilometr, tak jsou dopravci, kteří ty ceny podrazí. Tím pádem poctivý dopravce, který nechce, aby jeho řidiči předpisy porušovali, tak o ty zakázky přijde,“ dodal Pavel Lukáš.

Kromě povinných přestávek je problémem i starý vozový park

Ministerstvo dopravy zveřejnilo statistiku, ze které vyplývá, že stále více řidičů autobusů povinné přestávky nedodržuje. Loni kontrola odhalila porušení pravidel ve více než 9 tisících případech, o rok dříve to bylo 7 700 řidičů. Mezi další časté prohřešky řidičů patří podle kontroly neoprávněná manipulace s tachografem, na kterém se zaznamenávají data o průběhu jízd, a nepředkládání povinných záznamů o přestávkách v jízdě. Skoro třetina autobusů v ČR navíc nesplňuje standardy bezpečnosti.

Podle Sdružení automobilového průmyslu je navíc tuzemský autobusový park přestárlý. Průměrné stáří se dlouhodobě pohybuje kolem 14 let a na konci loňského roku to bylo 14,5 roku. Průměrné stáří autobusů v EU je přitom deset až 11 let. Důvodem je zejména nedostatečná obnova vozidlového parku v Česku. Autobusy vyrobené před rokem 2000, kterých je v Česku většina, navíc neplní legislativní standardy zásadně zpřísňující požadavky na aktivní a pasivní bezpečnost autobusů.

Obecně platí, že řidič kamionu a autobusu musí po devíti hodinách řízení, během kterých by měl mít jednu třičtvrtěhodinovou pauzu, přerušit řízení alespoň na 11 hodin. Problém ale spočívá v tom, že toto nařízení nemá žádné tolerance a pokud řidič jízdu přeruší pět minut po uplynutí tohoto limitu, může to být kvalifikováno jako přestupek, dodal Jan Medveď ze sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia.