Ministerstvo zůstává u nového registru, firma prý systém vylepšila

Praha - Návrat k původnímu registru vozidel se nekoná. Společnost ATS-Telcom podle ministerstva dopravy systém vylepšila a registr se prý dnes výrazně zrychlil. Úřady ve velkých městech dnes nicméně stále hlásily problémy, v Praze registr nefungoval a v Brně trvalo obsloužení lidí třikrát déle. Podle ministra Dobeše má dodavatel tyto dílčí chyby opravit. „Systém zítra fungovat bude,“ zdůraznil na tiskové konferenci Dobeš.

Podle něj už ministerstvo dopravy o přechodu k původní databázi neuvažuje, ačkoliv i na tuto eventualitu je připraveno. Cesta zpět ke starému registru by nevedla k nějakému výraznému zlepšení, uvedl Dobeš s tím, že proti středečnímu stavu se fungování registru výrazně zlepšilo. 

Více než polovina problémů, se kterými se registr potýkal, se prý podařilo odstranit. To dnes prý potvrdil i soudní znalec a dva odborníci z oblasti IT, které do úřadovny registru v Praze na Jarově ministerstvo vyslalo. Ti situaci monitorovali celý den. 

I přes zlepšení systému se ale společnosti ATS- Telcom nezbavila rizika, že po ní bude ministerstvo dopravy požadovat odškodnění. Smluvní pokuty za selhání registru bude se společností úřad řešit i nadále, uvedl Dobeš.

Registr vozidel
Zdroj: Tomáš Hájek/isifa/LN

Náměstek ministra dopravy Miroslav Drobný v pořadu Hyde Park na ČT24 uvedl, že firmě hrozí až několikanásobně vyšší sankce, než činí její zisk z této transakce, a to ve výši až 50 milionů korun. „Kolem dnešní půlnoci vyhodnotíme data a je možné, že požádáme některé obce s rozšířenou působností, aby měly otevřeno pro potřeby registrace i v pátek. Jednotlivé úřady si ale samy rozhodnou, jestli zítra budou mít úřední dny,“ dodal s tím, že smlouva s firmou ATS - Telcom bude zveřejněna. Podle něho ministerstvo dnes také požádalo Policejní prezídium, aby policisté při případných problémech byli ve svém postupu vůči řidičům shovívavější.

Zástupce společnosti ATS- Telcom Martin Tůma připustil, že je nový systém proti tomu původnímu pomalejší. Původní systém byl technologicky stavěný jako terminálová aplikace, která je proti internetovému systému rychlejší. Úředníkům se tak prý na první pohled může zdát, že odezvy systému jsou pomalejší než dříve. Během dnešního testování ale žádná z odezev nepřesáhla tři vteřiny, uvedl Tůma. Zároveň věří, že si na to úředníci zvyknou. 

Problémy hlásila města po celé republice

V hlavním městě se dnes úředníci připravovali na přechod ke starému systému, nový registr totiž stále nefungoval. V Brně si úředníci stěžovali, že agendu, která normálně trvala 25 minut, nyní dělají třeba hodinu. Důvodem je, že v novém systému nelze najít všechna data. Chybějící data musí úředníci zdlouhavě dohledávat a vypisovat ručně.

Registr s problémy fungoval také v Plzni. „Některé funkce, které dřív blokovaly další kroky, fungují, hodně se toho opravilo, ale stále jsou problémy. Dají se například tisknout doklady, ale do registru se pak uloží stará nebo úplně nesmyslná data,“ řekl Jan Vavřík z odboru registru vozidel a řidičů plzeňského magistrátu. Podle něj je systém funkční ze 60 procent. Jdou už například tisknout malé technické průkazy, ale ne kompletní, úředníci tak do nich musí údaje dodatečně dopisovat na stroji.

Velké problémy s novým registrem řešila radnice v Karviné. „Nemůžeme systém využívat. Jsou tam tak zásadní chyby v údajích, že to opravdu nelze,“ řekla mluvčí karvinského magistrátu Šárka Swiderová. Registr podle ní nevyhledává technické popisy vozidel - typ, obsah motoru pro technické průkazy. „Nefunguje ani propojení na registr obyvatel, protože tam lze dohledat jen ty lidi, kteří už někdy auto vlastnili, ale ten, kdo si ho koupil nyní, prostě podle registru neexistuje,“ řekla.

V Plzni musel kvůli nefungujícímu registru tři dny nedobrovolně nocovat muž z Ukrajiny, který potřeboval vydat výjezdní značky na auto. Dnes ráno byl mezi první padesátkou lidí, které během hodiny úředníci na registru vozidel obsloužili.

Ministerstvo dopravy nový registr vozidel přišel na 47 milionů korun. Jsou v tom zahrnuté náklady na tvorbu počítačové aplikace a za nákup výpočetní techniky. Od začátku minulého týdne byl systém odstaven, protože bylo potřeba přesunout data ze starého registru, který spravovalo ministerstvo vnitra. Celkem v Česku existuje 206 míst, kde je možné vozidla registrovat. Problémy se nevyhnuly žádnému z nich. Nový centrální registr vozidel má být podle ministerstva dopravy přehlednější, umožní například registraci značek na přání nebo převod registračních značek mezi vozidly jednoho majitele. Má být napojený na základní registry, policii a evidenci kradených aut v zahraničí.