Podle ministerstva registr funguje, realita je ale jiná

Praha – Statistiky ministerstva dopravy ukazují, že registr vozidel funguje přibližně stejně jako loni. Dostupné údaje z Prahy ale dokládají jen 40procentní výkonnost. Systém se přitom potýká s problémy již třetí týden a také dnes kolem půl deváté na dvě hodiny zkolaboval. V současnosti na většině míst funguje, někde ale omezeně. Kvůli problémům s registrem vozidel vytvořilo policejní prezidium a ministerstvo dopravy skupinu IT odborníků, kteří mají komplikace napravit. Důvod dnešního výpadku prověří nezávislý audit ministerstva dopravy, řekl po jednání vlády ministr Pavel Dobeš. Pokud se ukáže, že za výpadek mohou nedostatky registru, je ochotný odstoupit. „Osobní odpovědnost ministra dopravy stále platí,“ dodal.

Ministerstvo dopravy ale podle něj může nést odpovědnost pouze za to, co může ovlivnit. Současné výpadky jsou prý spíše problémem ministerstva vnitra. Dobeš se proto obrátil na ministra vnitra Jana Kubiceho, aby prověřil, zda byla infrastruktura ministerstva vnitra dostatečně připravená pro připojení k registru vozidel.

Kvůli registru jednali s ministrem Dobešem i zástupci Svazu měst a obcí. „Příštích 14 dní budeme ověřovat, jaká je fronta čekajících za dva a půl týdne. Ministerstvo připraví dotazník, který obce vyplní, a následně dostanou prostředky, aby mohly prodloužit pracovní dobu, aby lidé mohli problémy vyřídit,“ řekl v Událostech předseda svazu Dan Jiránek.

Registr funguje jako loni, hlásí ministerstvo

Za první dva týdny provozu se prostřednictvím nového systému podařilo v celé republice uskutečnit zhruba 150 tisíc transakcí. Vloni ve stejném období ve starém registru úředníci zvládli 121 tisíc transakcí. Dostupné údaje z Prahy ale ukazují, že efektivita není proti loňsku ani poloviční. „Dá se říct, že jsme na úrovni roku 2011,“ uvedl Dobeš. Nejvíce transakcí se podle ministerstva dopravy podařilo uskutečnit minulý čtvrtek, bylo jich téměř 28 tisíc. Bezmála 6 500 z nich ale připadlo na opravy údajů, připustilo ministerstvo dopravy.

Registr vozidel by již měl být na celém území Česka plně funkční

Systém ale dnes ráno kolem 8:20 zkolaboval a nebylo možné se napojit na policejní databázi. Na některých úřadech se začaly dnes ráno tvořit fronty již ve čtyři hodiny ráno. Problémy přetrvávaly například v Brně, Olomouci, Liberci, Mladé Boleslavi či Karlových Varech. V Brně budou všechny přepážky otevřené až do večera. Většinou nebylo možné přihlásit nové auto, přepsat vozidlo na nového majitele ani zaregistrovat dovezený vůz.

Zuzana Součková, mluvčí policejního prezidia:

"Naši technici momentálně zjišťují příčiny výpadku. Zatím nemohu potvrdit
ani vyvrátit, že by problémy byly na naší straně."


Podle Zdeňka Neusara z tiskového oddělení ministerstva dopravy mělo policejní prezidium již v úterý posílit infrastrukturu. „Nasadilo výkonnější virtuální server a problém se už neměl opakovat. Čekáme na informace, zda k výpadku došlo opět důsledkem přetížení serveru Policejního prezidia ČR, případně z jiného důvodu,“ uvedl v reakci na ranní kolaps systému.

Registr motorových vozidel
Zdroj: ČTK
Autor: Václav Šálek

Ministerstvo se hájí, za výpadky prý nemůže

Informaci o výpadku schengenské databáze evidenčních čísel potvrdilo ministerstvo dopravy. „Máme informace o tom, že to nejde v Praze a v Ostravě. Pokud ale tento systém nefunguje na jednom místě, je logické, že nefunguje nikde v republice,“ dodal mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Za dnešní výpadky, podobně jako v případě nefunkčnosti systému v pondělí a v úterý, podle Nováka ministerstvo dopravy nemůže.

Sytém pro nový registr stál 37 milionů korun, vyvíjela jej firma ATS-Telcom Praha. Dalších 32,4 milionu korun má ministerstvo zaplatit za provoz registru, obnos ale může být snížen o sankce za nefunkčnost systému. „Nemáme do dnešního dne od ministerstva jediný oficiální dokument, který by jasně specifikoval, v čem jsme my něco nedodrželi,“ řekl Radiožurnálu obchodní ředitel ATS-Telcom Martin Tůma s tím, že firma podle něj nemohla pro funkčnost registru udělat více.

V čem byl největší problém?

Největší potíže byly s přihlášením nových a dovezených aut. Sebelíp připravený člověk u přepážky často nepochodil. Ledva předal velký techničák a úředník začal zadávat VIN kód, přišel konec. Registr totiž údaje ověřuje v pátráních a schengenské databázi. Chce do 15 vteřin odpověď, jenže systémy měly odezvu nastavenou na 30 vteřin, a proto nestíhaly.

„Neměli jsme informace, že ministerstvo dopravy požaduje patnáctisekundovou odezvu,“ říká mluvčí Policejního prezidia Pavla Kopecká. Posílení policejních serverů má pomoct. Odpoví skoro hned a registr by se s tím měl vypořádat.


Chyb je spousta, musí být opravovány ručně

Ministerstvo dopravy přebíralo databázi po ministerstvu vnitra. Podle Tůmy firma měla informaci, že chybovost databáze je asi jedno promile. Poté se ale prý zjistilo, že chybovost je mnohem vyšší, a proto část záznamů musí být korigována ručně. Podle něj se tak nyní napravují chyby z minulosti. „Tohle byl přesně důvod, proč se ten nový registr zaváděl,“ řekl Tůma.

Policejní kontrolaPokud se údaje v registru aut neshodují se skutečností, může řidičům podle zákona hrozit pokuta až pět milionů Kč. V blokovém řízení na místě může policie za některé přestupky uložit nejvýše 5000 Kč. Ministerstvo dopravy se obrátilo na dopravní policii s žádostí, aby její hlídky při silničních kontrolách netrestaly řidiče, pokud u nich zjistí kvůli chybám v registru vozidel nesrovnalosti. Podle ministerstva nový registr obsahuje až milion chybných údajů.


Video Události: Krize kolem registru pokračuje
video

Události: Krize kolem registru pokračuje