Ministerstvo odškodní města za fronty na registrech

Praha - Ministerstvo dopravy odškodní města a obce s rozšířenou působností, kterým způsobily komplikace fronty žadatelů na registrech vozidel. Po dnešním setkání s předsedou Svazu měst a obcí Danem Jiránkem to řekl ministr dopravy Pavel Dobeš. Úřad podle něj vypracuje metodiku, podle které se bude odškodnění pro jednotlivá města vyčíslovat.

„O kompenzace se budou muset přihlásit jednotlivé obce,“ řekl Jiránek. S Dobešem se prý dohodl na tom, že ministerstvo vytvoří dotazník, do kterého jednotlivé obce a města vypíší, jak dlouho systém nešel, kolik úředníků se registracemi zabývalo a jaké mají průměrné platy.

„Příštích 14 dní budeme ověřovat, jaká je fronta čekajících za dva a půl týdne. Ministerstvo připraví dotazník, který obce vyplní, a následně dostanou prostředky, aby mohly prodloužit pracovní dobu, aby lidé mohli problémy vyřídit,“ řekl v Událostech předseda svazu Dan Jiránek. Podle prvních podkladů svazu zřejmě nebude většina měst a obcí žádat ministerstvo o odškodnění.

Peníze na odškodnění jsou, uklidňuje ministr

Na odškodnění pro města a obce podle Dobeše peníze jsou. Ministerstvo ale bude prověřovat, zda jsou data uvedená v dotaznících pravdivá, jestli například uvedená délka výpadků systému odpovídá realitě. Primární je podle něj ale snaha o plné zprovoznění systému. Tu podle Jiránka v minulosti narušovala například špatná a nedostatečná komunikace mezi úředníky a ministerskými experty.

Svaz minulý týden chtěl, aby se ministerstvo dopravy vrátilo zpět k původnímu systému, pokud nebude nový registr vozidel plně funkční. „Bude otázka, jestli to ještě lze,“ uvedl Jiránek. Podle něj není vyloučeno, že už se nejde ke starému systému vrátit, protože už je řada lidí zaregistrována v novém systému.

Sytém pro nový registr stál 37 milionů korun, vyvíjela jej firma ATS-Telcom Praha. Dalších 32,4 milionu korun má ministerstvo zaplatit za provoz registru, obnos ale může být snížen o sankce za nefunkčnost systému. „Nemáme do dnešního dne od ministerstva jediný oficiální dokument, který by jasně specifikoval, v čem jsme my něco nedodrželi,“ řekl Radiožurnálu obchodní ředitel ATS-Telcom Martin Tůma s tím, že firma podle něj nemohla pro funkčnost registru udělat více.

V čem byl největší problém?

Největší potíže byly s přihlášením nových a dovezených aut. Sebelíp připravený člověk u přepážky často nepochodil. Ledva předal velký techničák a úředník začal zadávat VIN kód, přišel konec. Registr totiž údaje ověřuje v pátráních a schengenské databázi. Chce do 15 vteřin odpověď, jenže systémy měly odezvu nastavenou na 30 vteřin, a proto nestíhaly.

„Neměli jsme informace, že ministerstvo dopravy požaduje patnáctisekundovou odezvu,“ říká mluvčí Policejního prezidia Pavla Kopecká. Posílení policejních serverů má pomoct. Odpoví skoro hned a registr by se s tím měl vypořádat.