Konec úplatků v autoškolách – ministerstvo chystá nový zákon

Praha – Zvyšující se počet tragických nehod mladých řidičů přiměl ministerstvo dopravy k přelomovým změnám v systému autoškol. Nový věcný záměr má zpřísnit pravidla výuky, tréninkových jízd i konečných testů. Jedním z nešvarů, které chce ministerstvo odstranit, je například kupčení s řidičskými průkazy. Zárukou regulérnosti má být ministerstvem delegovaný tým komisařů, sdružených v jednotné organizaci. Závěrečné zkoušky se nově mají také nahrávat.

Důkazem etických problémů v souvislosti s autoškolami jsou desítky úředníků a komisařů před soudem. Snadnému pořízení řidičských průkazů za úplatek chce ale ministerstvo nyní zamezit – s pomocí nového zákona o autoškolách. Jeho věcný záměr už resort vypracoval. Výuka má být rozdělena do tří fází ukončená vždy složením testu. Jednotlivými částmi má být teorie, výcvik na cvičné ploše a nakonec zkouška z ostrého provozu.

„Pokud se bude držet jednotná linie a bude se to dělat všude stejně, tak my budeme donucení učit tak jako na tom nejpřísnějším místě,“ zmínil předseda Asociace autoškol ČR Ondřej Horázný. Například u výcviku jízdy na motocyklu se budou žák a instruktor dorozumívat pomocí mikrofonu. Pokud tedy instruktor uzná, že jeho svěřenec zvládne stroj sám, nechá ho na cvičné ploše jezdit samotného.

Jízda v autoškole
Jízda v autoškole

Centrum dopravního výzkumu už stanovilo přesné parametry i situace, které musí motorkář zvládnout - například vedení stroje, rozjíždění, slalom při nízké i vyšší rychlosti a vyhýbání se překážkám. Podle některých autoškol je ale cvičných ploch málo na to, aby je mohl každý využívat, a do budoucna jsou proto nuceni spolehnout se stále na trenažéry.

U nynějších zkoušek se žáci často spoléhali na nacvičené situace. Nově mají být schopni reagovat na animace krizových situací při předjíždění auta nebo třeba vjíždění na dálnici. „Tomu žadateli se nebude podbízet evidentně špatná odpověď, ale nad každou tou odpovědí se bude muset zamyslet,“ dodal Karel Bezděkovský z ministerstva dopravy.

Klíčovou roli budou mít zkušební komisaři. Podle návrhu má vzniknout jedna organizace s 300 členy pod neustálým dohledem ministerstva dopravy. „Bude zajištěn oběh komisařů, tedy zkušební komisař, u kterého žadatel neprospěje, by jeho opravnou zkoušku už neměl dělat,“ přiblížil Bezděkovský. V praxi si každý žák nebo autoškola přímo u organizace objedná zkoušku, posléze se dozví termín a místo konání. Součásti by měl být i videozáznam, který už dnes některé autoškoly využívají.