Zátah na autobusy končí, desetina z nich měla technický problém

Plzeň - Dneškem končí akce zaměřená na kontroly dálkových autobusů a kamionů. Policisti se při nich zajímají o technický stav a hlídají dodržování pravidelných přestávek a střídání řidičů. Policisté při kontrolách zhruba čtyř stovek vozidel našli technické chyby na každém desátém autobusu - větčinou šlo o závady na světlech a pneumatikách. Akce se soustředila i na kontrolu dodržování pravidelných zastávek řidičů.

Asi nejzávažnější pochybení našli policisté na autobusu společnosti Eurolines vracejícím se z Anglie. Na dálnici D5 u Plzně jeho cesta skončila - měl díru v čelním skle, a navíc mu chyběly dva šrouby na zadním kole. „Na základě této zjištěné závady autobus nesmí pokračovat,“ říká Václav Krůta z Centra služeb pro silniční dopravu. Cesta domů se tak přerušila i pro desítky cestujících. Pro část z nich přijel asi po hodině náhradní autobus, další museli čekat déle.

Nejčastější odhalenou chybou bylo nedodržování předepsané doby odpočinku - podle předběžných výsledků u každého třináctého řidiče. Šoféři také mají problém s pravidelnými přestávkami během jízdy a jsou často denně za volantem déle, než povolují předpisy. Policisté chytili taky dopravce, který podváděl s vykazováním doby řízení. „Na Rozvadově kolegové dostali udání, že jezdí firma, která přijede na hranice, vymění kotoučky a řidiči ty staré zahodí,“ uvedl policejní rada Pavel Nosek.

Při podobných kontrolách chce policie vidět mimo jiné doklady řidičů, průkaz profesní způsobilosti nebo osvědčení o technickém stavu vozidla. Hlavně se ale zajímá o takzvaná kolečka - tedy o to, jestli se řidiči dálkových vozidel pravidelně střídají. Podle statistik, které má policie k dispozici, do středy nedodržoval pravidelné přestávky zhruba každý desátý řidič.