Přibývá kolizí - experti tvoří pravidla provozu pro cyklostezky

Obliba cyklistiky a in-line bruslení v posledních letech pořád stoupá. Vytíženost některých tras s sebou ale přináší větší riziko kolizí, nehod a zranění. Na desítkách stezek po celé republice, kam smí jak lidé na kole, tak i na bruslích, už začíná být natolik hustý provoz, že sami sportovci volají po zavedení jasných pravidel. Na ministerstvu dopravy začal expertní tým vymýšlet, jak co nejdřív změnit zákon a provozu na cyklostezkách dát konečně řád.

Například lyžaři musí na sjezdovkách už dva roky ze zákona dodržovat desatero mezinárodní lyžařské federace. Kdo ho poruší, může být ze sjezdovky vykázán. Pro cyklisty, bruslaře a chodce ale žádné takové desatero neexistuje, což je na stezkách vidět. „To už je v podstatě neúnosný stav, kdy se tam proplétají inline bruslaři, chodci, pejskaři, cyklisté a to v obou směrech,“ tvrdí ředitel nadace Jihočeské stezky Vladimír Vostřel.

Lékaři dávají kritikům nekontrolovaného provozu za pravdu - úrazů na kolech a bruslích přibývá. Přitom o těch lehčích, jako jsou odřeniny, se nedozví, neboť evidují pouze vážnější případy. „U těch mladších pacientů jsou to vysokoenergetická zranění, která mají za následek velmi tříštivé zlomeniny dolní části vřetení kosti,“ uvedl traumatolog Karel Kostlivý.

Lékaře navíc nepříjemně překvapuje fakt, že polovina pacientů-bruslařů neměla při zranění chrániče. Právě to je jedno z plánovaných pravidel pro provoz na stezkách. Některá města plánují pro bruslaře a cyklisty samostatné stezky. Takovému řešení ale brání nedostatek peněz.

Cyklostezka
Cyklostezka

Například pro cyklisty už pravidla připravila společnost BESIP ve spolupráci s policií. Cyklistů je odhadem téměř pět milionů - z toho aktivních milion. Na kole je proto nejdůležitější chovat se sám předvídatelně tím, že cyklista ukáže například směr jízdy nebo náhle nevybočuje. Cyklista je na tom stejně jako řidič auta - i jemu proto za požití alkoholu nebo drog hrozí pokuta.

Dalším pravidlem je ohleduplnost, což na frekventovaných stezkách ale platí i pro bruslaře. Zatím neoficiální desatero pro 400 tisíc inline bruslařů začíná doporučením: jezdit vždy vpravo a za sebou, dávat pozor na protijedoucí cyklisty, nekličkovat, náhle nezastavovat nebo nepostávat uprostřed stezky, jezdit přiměřenou rychlostí.

Jednotná pravidla neexistují ani v jiných evropských státech. Přesto se tým odborníků na ministerstvu dopravy snaží vybírat to, co v zahraničí funguje. „Nevím, jestli to bude přesně desatero, nicméně některá základní pravidla se v tuto chvíli snažíme, ať už my nebo kolegové, v jiných městech šířit. Opravdu se to týká toho, aby se lidé chovali ohleduplně, aby pokud možno vnímali dokonale své okolí, aby třeba nebruslili vedle sebe se sluchátky v uších a podobně,“ dodal člen expertního týmu ministerstva dopravy Tomáš Cach.