Stavaři na D8: Vyplnila se nám noční můra

Ústí nad Labem - Neplánované přerušení prací a zakonzervování stavby na dálnici D8 bude stát miliony. Ředitelství silnic a dálnic nesmí pokračovat kvůli rozhodnutí ústeckého krajského soudu z minulého týdne, který zrušil už vydané povolení. Dělníci přestali stavět v pátek, jenže dnes se někteří do práce vrátili.

Odejít ze dne na den není možné. Stavba by se okamžitě začala rozpadat a její zabezpečení může trvat až týdny. Chybějících 13 kilometrů dálnice D8 patří k těm nejsložitějším stavbám v Česku. Jsou tu mosty, tunely a i tam, kde vede silnice po zemi, mají stavaři problémy. „Pohybujeme se v poměrně složitém geologickém prostředí, podloží je velmi zvodnělé,“  řekl František Zukerstein, vedoucí technické dozorčí správy D8.

Pokud dělníci nezabezpečí rozkopaný svah, mohou ho zničit opakované přívalové deště. Kdyby ho dělníci nedodělaný zabetonovali, bude to stát dost peněz. A tak se snaží o kompromis. Přitom nikdo neví, na jak dlouho se stavba zastaví, krajský úřad musí znovu rozhodnout o stavebním povolení do šedesáti dnů. 

Řeší se i situace na budoucí mimoúrovňové křižovatce u Řehlovic, kde se sbíhá severní větev D8 s teplickým přivaděčem R63 a stavební firmy tam už kvůli stavbě nájezdů vytrhaly svodidla a omezily dopravu do dvou pruhů. Teď je možné, že se svodidla budou vracet nazpátek. „Zatím se o tom nerozhodlo, ale je to přesně jeden z těch případů, kdy to přinese další náklady a vlastně to i prodlouží další práce,“ sdělil Jiří Mayer, ředitel ŘSD závodu Praha.

Přesný seznam prací by mělo v úterý schválit ministerstvo dopravy. „Pokusíme se na těch jednotlivých objektech udělat práce, které by se stejně udělat musely, a pokud je to možné, tím bychom zamezili i dalším finančním ztrátám,“ dodává Mayer. Jen ta opatření, která teď musí ŘSD udělat, vyjdou na miliony. Každý den, kdy se na dálnici nestaví, se výsledná cena zvyšuje.

Některé práce se přerušit nedají

Vyplnila se nám černá noční můra, přiznávají mimo kameru stavaři. Na jedné z nejsložitějších staveb v Česku mají skončit ze dne na den. „Některé práce se přerušit nedají, musí se dodělat do určité fáze,“ dodává Mayer.

Aktivisté napadli sedmnáct let staré posudky ke stavbě dálnice napříč chráněným územím a soud proto celý povolovací proces vrátil o krok zpět. „Krajští úředníci musejí nyní znovu rozhodnout o odvolání aktivistů proti všem povolením ke stavbě,“ sdělila tisková mluvčí Ústeckého kraje Magdaléna Hanáčková. 

Dálnice se staví už třicet let

Na stavební povolení se čekalo nezvykle dlouho - práce na úseku dlouhém 12,7 kilometru přes CHKO České středohoří začaly v roce 2007, ale po sérii soudních tahanic ŘSD a ekologů dostala povolení až vloni před Vánoci, a když krajský úřad zamítl i odvolání ekologů, mohlo se v květnu začít konečně stavět. Práce ale trvaly jen dva a půl měsíce a teď se znovu zastavují. Soud totiž minulý týden vyhověl odvolání ekologického aktivisty a verdikt krajského úřadu zrušil.

Video Reportáž Petry Tachecí
video

Reportáž Petry Tachecí

Dálnice vzniká po částech třicet let. Slavnostní přestříhávání pásky zažila už sedmkrát. Poměrně bez problémů se stavělo z Prahy do Lovosic a z Ústí nad Labem k německým hranicím. Stavbu prostředního úseku ale od počátku blokují ekologové, kterým se stavbu podařilo už podruhé zastavit. 

Řízení může trvat roky

Než se začalo stavět, hovořilo se o 30 až 32 měsících, které budou potřeba na práce, to podle klimatických podmínek. Jak se situace bude vyvíjet dál, není zřejmé. Právní stav je takový, že krajský úřad se má teď znovu vypořádat s odvoláním proti prvotnímu stavebnímu povolení. Žalobu na rozhodnutí úřadu, jíž soud vyhověl, podala litoměřická Společnost ochránců životního prostředí kvůli nedostatečnému řízení EIA. Takové řízení zpravidla trvá měsíce, ale u podobně velkých staveb spíš roky. Ekologové naopak na nové studii EIA trvají. „Aby bylo možné nové stavební povolení vydat, bude proces EIA muset proběhnout znova,“ řekl minulý týden předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik.