Nová kampaň vtipně upozorňuje na problémy Romů při hledání práce

Praha - Na předsudky spojené se zaměstnáváním Romů cílí nová kampaň s názvem Romové pracují a chtějí pracovat. Součástí jsou například plakáty s nápisy jako Cikán mi vybílil byt - prostě nejlepší malíř nebo Cikáni nám zase nařezali - plnou kůlnu dříví. Projekt organizuje nezisková společnost IQ Roma servis, která tak chce upozornit na problémy, s nimiž se spousta slušných Romů potýká při hledání zaměstnání.

„Postoj zaměstnavatelů je velmi podobný postoji veřejnosti - nedůvěra, podezřívavost, xenofobie, předsudky,“ shrnula důvody ke spuštění kampaně ředitelka IQ Roma servisu Katarína Klamková, jejíž společnost pomáhá v Jihomoravském kraji hledat Romům práci. I prověření a pracovití romští uchazeči prý ale narážejí na to, že jsou coby Romové vnímáni jako lidé, kteří nechtějí nebo nejsou schopní pracovat a žijí jen ze sociálních dávek. „Věříme, že tato forma vtipu bude lépe fungovat s tou českou hlavou a že to bude něco, co nebude obtěžovat těžkým tématem,“ dodala Klamková.  

Proto bude od srpna spuštěn portál http://www.mypracujeme.cz/, kde budou příběhy konkrétních pracujících Romů. V budoucnu by zde také měla vzniknout jakási burza práce, kde by si zaměstnavatelé mohli vybrat prověřené pracovníky z řad Romů.   

„Když vám řekne etnický Čech, že vám vybílí byt, považujete ho za malíře pokojů nebo přítele, který vám pomůže. Když vám ale totéž přímo či nepřímo sdělí Rom, tak automaticky počítáte s nejhorším. Asi vám chce vykrást celý byt,“ vysvětlil Petr Vlasák z reklamní agentury, která z těchto důvodů připravila kampaň hrající si se stereotypy. Na plakátu tak lidé uvidí třeba nápis Zas mi to štípla Cikánka a pod tím menším písmem dovětek A krásně. Stříhá keře nejlíp ze všech. Kromě plakátů v pražském metru budou součástí projektu také bannery na internetu a nejrůznější happeningy, soutěže a další akce.

Video Reportáž Kateřiny Jirovské
video

Reportáž Kateřiny Jirovské

Podle předsedkyně sdružení Romea Jarmily Balážové se často stává, že romský uchazeč dostane práci přislíbenou, je na ni dostatečně kvalifikovaný, ale nakonec zaměstnání nedostane. Organizátoři kampaně proto dávají naděje do projektu Ethnic friendly zaměstnavatel, což jsou společnosti, které dávají při hledání práce šanci právě i minoritním skupinám lidí.