Červenec byl na přihlašovaná auta chudší – kvůli registru

Praha - Kvůli problémům s novým systémem registru vozidel bylo v červenci přihlášeno výrazně méně ojetých aut. Meziroční pokles představuje téměř 80 procent, ojetých lehkých užitkových vozidel bylo dokonce zapsáno o 85,5 procenta aut méně. V případě nových vozů se ovšem o takto výrazném propadu hovořit nedá, jejich registrace ve srovnání s červencem 2011 klesla o 13 procent.

Jak uvedl Svaz dovozců automobilů, problémy s centrálním registrem vozidel v červenci výrazně ovlivnily zejména první registrace dovezených ojetých aut. „Důvodem je několikadenní nefunkčnost registru v oblasti propojení se zahraničními databázemi. Nemohly být prováděny kontroly ztotožnění vozidel, kontrola, zda nejsou vozidla kradená a podobně,“ uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

U nových osobních automobilů se výpadky registru příliš neprojevily, do evidence jich bylo vloženo ve srovnání s loňským červencem o necelých osm procent méně. „U nových vozidel se zaregistrovalo jen o 960 kusů méně než v červenci minulého roku, ale za červen to bylo o 1 984 kusů víc, protože prodejci byli včas upozorněni na možné problémy, takže červnové prodeje zčásti vynahradily červencový propad,“ dodal Šípek.

Největší propad u nových vozidel podle svazu nastal v případě autobusů, kterých bylo meziročně zaregistrováno o téměř 40 procent méně.

Pavel Tunkl ve studiu ČT24 (zdroj: ČT24)

Počet registrovaných aut obecně vzrůstá

Za prvních sedm měsíců roku bylo podle dovozců do registru vozidel zapsáno 105 391 nových aut, meziročně téměř o pět procent více. Vyšší počty registrací dovozci proti loňskému roku zaznamenali u nových autobusů. Meziročně méně bylo podle svazu zaregistrováno naopak lehkých užitkových vozidel, nákladních aut a motocyklů.

Kvůli potížím, které centrální registr vozidel provázely od jeho spuštění 9. července, nemohli dovozci aut průběžně sledovat, jak se vyvíjí trh s automobily.

Člen výkonného výboru Svazu dovozců automobilů Vít Pěkný:

„Dříve byla k dispozici data na týdenní bázi a bylo možné přesně sledovat, jak si která značka stojí. Pro průběžné i strategické plánování to byla velmi důležitá data. Nyní údaj o počtu registrací není k dispozici, a nelze proto transparentně posuzovat například efektivitu marketingových kampaní.“

Podle člena svazu a generálního ředitele Kia Motors Czech Víta Pěkného bylo především znát, že lidé s nákupem vozidla nepospíchají, protože si nejsou jisti, zdali by ho dokázali bez problémů zaregistrovat.

Registr motorových vozidel
Zdroj: Václav Šálek/ČTK