Inspekce: Romských dětí je ve zvláštních školách míň

Praha - Podíl romských žáků vzdělávaných jako mentálně postižení za poslední dva roky klesl. Zatímco dřív tvořili malí Romové vzdělávaní v programu pro postižené 35 procent žáků, nyní je to 26,4 procenta. S těmito závěry přišla Česká školní inspekce. „Z šetření České školní inspekce vyplývá, že se zvyšuje snaha škol zařazovat romské děti do hlavního vzdělávacího proudu,“ uvedla Kateřina Savičová z tiskového odboru ministerstva.

Inspekce prověřovala praktické, dříve zvláštní, školy. V nich by měli končit právě jen školáci s diagnózou lehkého mentálního postižení, často se tam ale dostávají děti jen kvůli špatnému sociálnímu zázemí.   

Úředníci si to vysvětlují novými vyhláškami, které platí od minulého školního roku. K zařazení žáka do zvláštní školy totiž musí kromě potvrzené diagnózy z poradny dát informovaný souhlas i jeho rodiče. Stávalo se totiž, že někteří rodiče preferovali pro své dítě zvláštní školu, aniž si uvědomovali, že jejich potomek tak ztratí šanci na vyšší vzdělání a lepší budoucí uplatnění. 

„Šetření však ukázalo, že se stále vyskytují případy, kdy si rodiče nepřejí převést své dítě do hlavního vzdělávacího proudu, přestože jeho převedení doporučí školské poradenské zařízení,“ konstatovali inspektoři. Od roku 2009 se tak 38 žáků v 15 kontrolovaných školách vzdělává na přání rodičů ve zvláštním režimu, ačkoliv se jedná o zdravé děti. 

Podle ministerstva se legislativní změny ještě víc projeví od září, kdy budou moci být žáci zařazováni do praktických škol nejvýše na rok. „Po této době proběhne opět diagnostika, zda žák zařazení do tohoto typu školy odpovídá. V případě žáků se sociálním znevýhodněním se tato doba zkracuje na pět měsíců,“ sdělila Savičová. 

Za odsouvání malých Romů do zvláštních škol je Česká republika dlouhodobě mezinárodně kritizovaná. Podle rozsudku Evropského soudu pro lidská práva z listopadu 2007 Česko porušilo právo na vzdělání u 18 romských dětí tím, že je neoprávněně zařadilo do zvláštních škol. Také veřejný ochránce lidských práv Pavel Varvařovský označil situaci romských žáků za nepřímou diskriminaci. 

Vydáno pod