Registr stále plně nefunguje, lidé chystají žaloby

Praha – Centrální registr vozidel bude nejspíš naplno fungovat až od října, což způsobí nemalé potíže řidičům, ale i obcím. Například v Praze trvá zápis do registru dvakrát déle, než by měl. V Ostravě každý úkon zabere půlhodinu, protože i tady musí úřednice kontrolovat data souběžně v novém i starém systému. Nečeká se ale pouze na funkční registr. Ministerstvo nenašlo ani auditorskou firmu, která by prověřila, jestli byla zakázka bez výběrového řízení v pořádku. Naopak poškození řidiči na nic nečekají a první z nich už ministerstvo žalovali o náhradu škody.

Ministerstvo dopravy komplikace připouští, systém totiž dosud není připojen na základní registry. Přestože původní termín zněl do konce července, mluví se na ministerstvu o tom, že se základní registry připojí až na podzim. „Úředníkům odpadne ověřování v jiných systémech, takže se to trošku zrychlí, zároveň máme ve smlouvě s dodavatelem uvedeno, že do září vyčistí některá data, která byla chybně zadána v minulosti, takže i to může potom zrychlit systém,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Technicky by po propojení nový registr umožnil i evidování aut na jakémkoli pracovišti, tedy třeba tam, kde nejsou tak dlouhé fronty. Ministerstvo ale službu lidem neumožní a auto tak bude nutné registrovat v místě trvalého bydliště.

Ministerstvo se ale bude muset připravit na žaloby o odškodné, většinou za čas, který lidé zbytečně strávili na úřadech. Nefungující registr vozidel způsobil problémy až pětadvaceti tisícům majitelů aut, která nešlo okamžitě přihlásit. A mnohým z nich omluva ministra Dobeše nestačí. „Celkem evidujeme 78 žádostí o náhradu škody, z nichž pouze 33 je zatím v uvozovkách kompletní,“ řekl Novák.

S dalšími výdaji ale musí ministerstvo počítat na náhradu pro úřady, na nichž museli zaměstnanci zůstávat přesčas. Třeba magistrát v Ústí nad Labem vyčíslil náklady na prodlouženou pracovní dobu svých úředníků na 260 000 korun, v celé zemi budou v řádech milionů. „Náklady v rámci celé České republiky mohou být někde kolem pěti, deseti milionů korun,“ uvedl předseda Svazu měst a obcí Dan Jiránek. Škody zatím sčítají i dopravci, hned několik z nich nemohlo přihlásit nový kamion. A nový registr přinesl nepříjemnosti třeba i autobazarům, které pro své zákazníky zařizují převod aut.

Všechny žádosti o náhradu škody, které ministerstvo uzná, proplatí hned ze svého rozpočtu. Tyto peníze chce ale potom vymáhat po dodavateli systému, firmě ATS. Zatím není jasné, kdy se poškození dočkají náhrady škody. Ministerstvo dopravy má totiž na posouzení žádostí až půl roku.

Start nového registru měl proběhnout na začátku července. Za několik desítek minut provozu se ale systém zhroutil. Po třech dnech ministr Dobeš rozhodl, buďto bude registr do čtyřiadvaceti hodin fungovat, nebo se úřady vrátí ke starému systému. Nestalo se ani jedno. Po dvou týdnech už došla trpělivost i premiéru Nečasovi, který dal Dobešovi 72 hodin na to, aby vše napravil, nebo podal demisi. Ministr nakonec celou situaci ustál, přestože registr dál provázejí problémy.