V Praze startuje za dva týdny Galileo

Praha - Dva týdny zbývají do otevření evropské centrály navigačního systému Galileo v Praze. Budova, kde dřív sídlila Konsolidační agentura, je z větší části připravená, dokončují se jen počítačové a komunikační sítě. Pro začátek si středisko vystačí se čtyřiceti úředníky a příští rok počítá nejméně s dvojnásobkem. Systém Galileo, který je evropskou odpovědí na americké GPS, se stěhuje do Prahy. Od začátku září by se mělo začít naplno pracovat a 6. září by mělo proběhnout velké otevření.

Centrum evropské navigace se slavnostně otevře až za dva týdny, ale už teď připomíná spíš slepou mapu. Do vestibulu se dostanou jen ohlášení a prověření lidé. „Jakýkoliv signál, který přichází z vesmíru, samozřejmě podléhá určitému stupni utajení, není možné, aby přišel nějaký hacker a zkusil vám změnit třeba jen souřadnice ve vašem autě,“ uvedl český člen správní rady systému GSA (Galileo) Jiří Žák.

Mezi prvními čtyřiceti úředníky, kteří se do Prahy stěhují, má být 10 Čechů. Zatím je ale v budově jen několik expertů, kteří ji oživují. „Jsem hlavně odpovědný za budování počítačové infrastruktury a komunikačních systémů pro tuto budovu,“ řekl IT expert systému GSA Emil Teodorescu z Rumunska.

„Zaměstnancům jsme se snažili představit Prahu, zpočátku se jim myšlenka stěhování příliš nezamlouvala. Naštěstí se to už zásadně změnilo, podařilo se nám i to, že dnes máme deset zaměstnanců z České republiky, kteří jsou už zaměstnanci GSA. Česko bude asi nejsilnější frakcí GSA, jsou tam technici nebo asistentka ředitele. Oficiálním jazykem bude angličtina,“ vysvětlil vládní zmocněnec pro projekt Galileo Karel Dobeš.

Pražské sídlo Galilea se stává jednou z nejlépe střežených budov v zemi a i přesto, že tady bude ředitelství agentury, je pravděpodobné, že by přímo z této budovy mohlo jít navigaci omezit nebo úplně vypnout.

Původní nezájem bruselských zaměstnanců o Prahu se Česko pokusilo rozehnat bonusy, třeba roční jízdenkou na MHD zdarma. I přes nižší plat, než měli v Bruselu, by se tak mělo do dvou let v Praze objevit až 200 úředníků.

Karel Dobeš, vládní zmocněnec pro projekt Galileo:

„Systém Galileo je úplně jinak koncipován. Je to civilní systém, který nabízí jiné služby, je ho možno využívat pro dopravní použití. GPS se třeba nemůže používat v letecké nebo železniční dopravě, protože není certifikován. U GPS se může změnit přesnost nebo vypadnout satelity a člověk se to nedozví. Pro letectví je potřeba verifikovaný systém, u kterého pilot ví, že se na něj může spolehnout.“