Hudeček: Dopravní podnik potřebuje krizového manažera

Praha - Situace v pražském dopravním podniku je důsledkem nestandardních kroků, které se dlouhodobě hromadily. Tak hodnotí stav ve firmě náměstek pražského primátora za TOP 09 Tomáš Hudeček. Na brífinku řekl, že jeho domovská strana dál trvá na tom, že nástupce odvolaného generálního ředitele Vladimíra Liche musí vzejít z výběrového řízení. Nového šéfa dopravního podniku čeká podle něj řešení vážné situace.

„Situace v dopravním podniku je natolik vážná, že jakýkoli generální ředitel bude zároveň krizový manažer. Předpokládám, že nový generální ředitel, který ale bude vybrán na základě výběrového řízení, musí být člověk, který bude mít dlouhodobou vizi, kam bude směřovat dopravní podnik. Připomínám, že to teď dopravní podnik nemá,“ řekl Hudeček.

Hudeček doufá, že výběr nového ředitele bude rychlý a povede se do dvou měsíců. „Do té doby bude za chod podniku zodpovědná dozorčí rada a představenstvo,“ doplnil.

Hudečkův stranický kolega, předseda magistrátního finančního výboru Zdeněk Tůma, přitom v rozhovoru pro dnešní Hospodářské noviny řekl, že ve vedení podniku by měl na půl roku usednout krizový manažer. Po tu dobu by Praha měla hledat dlouhodobého šéfa. Primátor Bohuslav Svoboda dnešním Lidovým novinám řekl, že by tímto dočasným manažerem mohl na šest měsíců být nedávno odvolaný Vladimír Lich. Pro tento návrh ale zřejmě nenajde dostatečnou politickou podporu ani u TOP 09, ani u vlastní ODS.

Láska: Do dopravního podniku se chodili kmotři pást

Hudeček řekl, že advokát Václav Láska má dál přístup do dopravního podniku, kde pokračuje v právní analýze smluv. Láska uvedl, že policie zajistila v podniku dost důkazů a materiálu, aby padly žaloby. Analýza rozkryla strukturu, v jejímž rámci byly v podniku uzavírány nevýhodné a nevypověditelné smlouvy s předem vytipovanými nebo účelově vytvořenými dodavateli. „Ve chvíli, kdy v roce 2007 přišel nový management, ukončil řadu dodavatelských smluv a zadal je novým subjektům, které už byly zařazeny do struktury, která navazovala na off-shore společnosti,“ řekl Láska. V čele podniku v tom roce stanul Martin Dvořák.

Skupina měla podle Lásky obchody plně pod kontrolou. „Smlouvy byly několikrát dražší než od předchozích dodavatelů,“ doplnil. Ročně tak bylo podle odhadů z podniku vyvedeno kolem miliardy korun. Promyšlenou strukturu podle analýzy tvořily tři okruhy lidí. Jde o bývalé vedení společnosti v čele s někdejším ředitelem Dvořákem, které podepisovalo smlouvy a stojí za konkrétními rozhodnutími, o právníky ze společnosti Šachta and Partners, kteří podvody údajně organizovali, a o vlivné podnikatele, takzvané pražské kmotry, u kterých se všechny finanční toky sbíhaly. „Dopravní podnik byl krmelec, kam se všichni chodili napást,“ komentuje Láska. Trestněprávní odpovědnost by podle Lásky mohla směřovat i proti třem členům dozorčí rady.

Pro policii bude podle něj nejsložitější rozkrýt posledně jmenovanou skupinu „kmotrů“ a také směr, kterým dál peníze putovaly. „Pozoruhodná je skutečnost, že fakturace od roku 2007 až do roku 2009 jsou všechny přibližně stejně vysoké, ale ve volebním roce 2010 se fakturace spřízněných dodavatelů o 20 až 30 procent navýšila,“ řekl advokát. Zda byly peníze použity ve volebních kampaních politických stran, ale podle něj není možné dohledat.

Analýza se zaměřila na deset vytipovaných oblastí, na elektronické jízdenky, právní, poradenské a marketingové služby, tisk jízdenek, nakládání s majetkem, prodej kuponů na MHD, nákup výpočetní techniky a softwaru a nákup pohonných hmot a náhradních dílů. „Některou oblast tvořil jen jeden smluvní vztah s jedním dodavatelem, ale některé, jako třeba nákup marketingových služeb, tvořilo několik stovek smluv po jednotkách milionů,“ uvedl Láska.

Vedení DPP chce vypsat výběrové řízení na nového ředitele. Dozorčí rada uložila řediteli úseku lidských zdrojů, aby do 12:00 v pondělí 27. srpna zpracoval informace o nejlepším možném způsobu výběru ředitele, především s ohledem na průhlednost výběru.