Köppl: Lidé už nejsou okouzleni politiky, uzavírají se do sebe

Praha - Volební kampaň před podzimními volbami startuje a jaká vlastně bude? Daniel Köppl, šéfredaktor časopisu Marketing & Media, ji očekává jako výrazně negativní, což ve svém důsledku může znamenat, že lidé nepřijdou k volbám. Politici se snaží mediálně prezentovat s tím, že lidé o to stojí. Nicméně z průzkumů podle Köppla vyplývá, že lidé už nejsou politikou ani politiky okouzleni tak jako dřív. „Politici žijí v určitém ghettu, mají představu o tom, jak je lidé chtějí vidět a jak bez nich nemohou žít, ale ta realita je jiná. Z průzkumů nyní vyplývá, že lidé se začínají chovat jako za socialismu, uzavírají se do sebe a ten okolní svět přestávají vnímat,“ komentoval současné nálady obyvatelstva Köppl.

Sociální demokraté zahájili volební kampaň cestou vlakem z Prahy do Brna. Chtějí ji pojmout jako referendum o kvalitě vlády Petra Nečase. ODS chce naopak voliče přesvědčit, že podzimní volby jsou střetem odpovědné politiky s negativistickým populismem levice. TOP 09 zvolila osobní setkání v rodinách.

Volební kampaně ODS a ČSSD

Petr Nečas (ODS): ČSSD v kampani před krajskými volbami populisticky „vytlouká“ politický kapitál z celostátních témat jako jsou církevní restituce. Odvádí tím pozornost od problémů v krajích, kde její hejtmani vládli nezodpovědně, kraje zadlužovali a snížili podporu neziskovému sektoru, školám i dopravě. 

Sociální demokraté svou kampaň s názvem „Řekněte dost Nečasově vládě!“ plánují jako kontaktní a úspornou, zdůrazňovat v ní chtějí také témata, jako jsou církevní restituce či vládní snaha zvýšit daň z přidané hodnoty. V kampani nebude rezonovat jméno bývalého hejtmana Davida Ratha. „Sociální demokracie s tím nemá nic společného. Už s ním do budoucna nepočítá, není naším členem, vyzvali jsme ho, aby se vzdal poslaneckého mandátu,“ řekl šéf ČSSD Bohuslav Sobotka. 


Kampaň bude nejspíš založena na kritice vládních reformních kroků na jedné straně a na straně druhé na jejich obhajobě. Otázkou je, zda motiv měšce symbolizujícího, že ze státního se má dát někomu konkrétnímu, bude na voliče působit. Köppl tvrdí, že to je iluze, protože na lidi působí jen to, co se dotýká jich samotných. „To, jestli restituce proběhnou, nebo neproběhnou, nebude mít vliv na každodenní život sociálně slabých,“ dodal Köppl ve Studiu ČT24.

Voliči nejsou naivní, neočekávají jednorázové nabídky

Kampaň je zacílena především na nerozhodnuté voliče, kteří jsou sice ovlivnitelní, nikoli ale naivní. Proto strany přicházejí s různými benefity, jako například jihomoravští lidovci se svým systémem regionálních slev.

Voliče strany neošidí

„Pokud si lidé kupují jogurt, nejsou okouzleni tím, že dostanou čtyři lžičky zadarmo, ale chtějí ten, který jim chutná. Podobně je to u politických stran. Kupujete něco, co splňuje vaše očekávání,“ domnívá se Köppl s tím, že jednorázové výhody uspokojí lidi, kteří jsou cenově senzitivní, ale marketingově zde chybí „důvod k nákupu“ – to, proč tu stranu skutečně volit.


V poslední době například zafungovala kampaň amerického prezidenta Obamy. Byl to příslib hezčí budoucnosti. "Heslo jako Pojďme to změnit, pojďme udělat společně něco pro změnu, je daleko důležitější než negativní vymezení. Sice existuje obrovské zklamání po volbách v roce 2010, nicméně určitá víra v to, že se to nakonec změní, je v lidech zakódovaná," dodal Köppl.