Odborní učitelé by měli při praxi ve firmách sledovat novinky

Praha - Učitelé odborných předmětů by mohli chodit na praxe do podniků a nejrůznějších ústavů, aby sledovali novinky v oboru a lépe pak připravili žáky na reálný provoz. Nápad patří k balíčku návrhů, které představili experti ze školství a průmyslu. Postup má zkvalitnit práci učitelů, a zvýšit tak uplatnitelnost absolventů.

Zdroj: isifa/Lidové noviny Autor: Jindřich Mynařík

Hospodářská komora navrhuje povinnou odbornou praxi jako součást dalšího rozvoje učitele. Viceprezident komory Zdeněk Somr upozornil, že kantoři často nemají představu, jak provozy vypadají, a nemohou pak studentům kvalifikovaně poradit třeba při výběru budoucího zaměstnání. „Montérky už nejsou hanlivé slovo,“ doplnil šéf komory Petr Kužel.

Další vzdělávání by se ale mělo týkat všech kantorů. Ministerstvo školství proto znovu otevřelo téma kariérního řádu učitelů. Učitelům by byly stanoveny jakési atestační stupně, k jejichž dosažení by bylo nutné další vzdělávání, praxe nebo další nástavbové aktivity v rámci školy. S atestacemi by bylo spojené zvýšení platu. „Některé kurzy by si kantoři mohli hradit sami,“ připustil Jakub Stárek z ministerstva s tím, že zvažují i zpoplatnění atestačních zkoušek. Kantorům by se pak ale tato investice do vlastního vzdělání vrátila ve vyšším platu.

Náklady na zavedení kariérního řádu zatím ministerstvo nevyčíslilo. Podle Stárka ale na navýšení platů nemohou použít peníze z EU, ministerstvo by je zřejmě muselo najít ve svém rozpočtu.

Podle prezidenta Asociace profese učitelství a ředitele pražské základní školy Jana Kordy by se pedagogům kariérním řádem zvýšila motivace pro seberozvoj. „V českém školství není pojmenovaná kvalita, co je kvalitní škola, co je kvalitní učitel,“ myslí si. Kantoři by prý na sobě měli pracovat i proto, že mnoho z nich stále neumí učit kromě znalostí i takzvaným měkkým dovednostem jako třeba schopnost komunikovat, spolupracovat a učit se novým věcem.

Kromě výše zmíněných institucí se v odborné skupině sešli také zástupci Národního ústavu pro vzdělávání, Národního institutu dalšího vzdělávání a Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR. „Předpokládáme, že výstupy z pracovních jednání budou do dvou měsíců. Opatření, na kterých se s odborníky v této oblasti shodneme, začne Hospodářská komora okamžitě prosazovat do praxe,“ dodal Somr.