Oprava D1: Kamiony ucpou republiku, varují obce

Praha - Vyhnout se koloně, to bude od října nový sport pro řidiče nákladních i osobních aut na dálnici D1. Až se začne nejdůležitější dálnice v Česku v říjnu opravovat, provoz na ostatních silnicích výrazně vzroste. Obce ležící v okolí nejdůležitější české dálnice varují, že jejich silnice nejsou na takovou kapacitu stavěné. Obávají se také, že stoupne počet nehod.

Nejvytíženější bude trasa z Prahy přes Hradec Králové do Olomouce. Jenže rychlostní silnice R35 mezi Hradcem a Mohelnicí není dokončená. Právě tady hrozí, že doprava zkolabuje. „Kamion se nevejde pod most nebo zablokuje nějakou úzkou zatáčku, musí se nasadit těžká vyprošťovací technika,“ maluje černé scénáře mluvčí ÚAMK Martin Opatrný.

Jak to bude při modernizaci D1 vypadat, si už dnes mohou vyzkoušet třeba ve středočeských Nehvizdech. Kvůli opravě nedaleké dálnice do Hradce Králové tady doprava stoupla denně o stovky aut. „Podle měřiče se to zvýšilo o 300 až 500 aut denně,“ potvrzuje starosta Nehvizd Vladimír Nekolný (nez.).

Podle obcí, které se bojí kolon z dálnice D1, měl stát buď určit oficiální objízdné trasy, nebo už dávno dostavět další páteřní dálnice. „Vina není jen na ministerstvu dopravy. Například do dneška v Pardubickém kraji nejsou udělány zásady územního rozvoje, takže my ani nevíme, kudy by měla trasa vést,“ hájí ministerstvo jeho mluvčí Martin Novák.

Ministerstvo chce objíždění ztížit alespoň kamionům. Jakmile najedou na D1, policie jim už nedovolí před opravovanými úseky sjet z dálnice.