Kauza DPP: Firma Cross Point prý prodávala jízdenky čtyřikrát dráž

Praha - Pražský dopravní podnik vypověděl smlouvu s firmou Cross Point, která údajně prodávala jízdenky ve vestibulech metra čtyřikrát dráž než její předchůdce. Vedení dopravního podniku se tak rozhodlo na základě trestního oznámení advokáta Václava Lásky. Jeho tajný obsah teď získali redaktoři pořadu 168 hodin České televize. Případem se už od poloviny srpna zabývá protikorupční policie, celkem v dopravním podniku prošetřuje tři nevýhodné smlouvy a praní špinavých peněz.

Pražský dopravní podnik prý od roku 2009 platil za prodej jízdenek místo 30 milionů více než 130 milionů korun. Podle analýzy je tento obchod účelově předražený. „Můj závěr byl, že v tomto konkrétním případě je na místě podat trestní oznámení. Myslím si, že ta škoda se pohybovala ve sta milionech korun,“ tvrdí Václav Láska. Firma Cross Point ovšem s tímto závěrem nesouhlasí. Cena se prý zvýšila proto, že firmě narostly náklady - zvýšila třeba počet prodejních míst i počet zaměstnanců.  

Právník Václav Láska jde ale ještě dál, podle něj byl pražský dopravní podnik v letech 2007 až 2011 systematicky tunelovaný. Peníze pak měly končit na soukromých účtech v zahraničí. „Kdyby končily u toho dodavatele, tak se můžeme bavit o tom, že to byl možná dobrý obchod, ale putovaly k dalším osobám a dalším subjektům, které často byly spřízněny s dopravním podnikem,“ tvrdí advokát. 

Podle zástupců firmy Cross Point vlastní všechny tyto firmy jedna osoba. „Tak jako spoustu jiných společností a vlastníků, včetně velkých investičních skupin, které na českém trhu působí, jsou vlastněny z míst, kde to umožňuje daňovou optimalizaci,“ uvedl právní zástupce firmy Jiří Matzner. 

V čele dopravního podniku stál tehdy Martin Dvořák, ten ale všechna obvinění odmítá: „Je neuvěřitelné, že advokát se dopouští takových prokazatelných lží. Opravdu věnuji hodně času, abych dokázal, že pan Láska je reálný zločinec.“ 

Pražský dopravní podnik už podal kvůli výsledkům auditu deseti nevýhodných smluv trestní oznámení na ty, kteří smlouvy podepsali. Audit totiž ukázal, že zakázky byly předražené a některé smlouvy nejdou vypovědět. Právníci pod vedením advokáta Václava Lásky posoudili smlouvy na tisk papírových jízdenek, na SMS jízdenky, na právní, marketingové a poradenské služby. Na seznamu prověřovaných smluv byla i dodávka výpočetní techniky, nákup pohonných hmot a náhradních dílů, vnitropodniková doprava a nakládání s majetkem v souvislosti s přestavbami stanic metra. Všechny jsou z let 2010 a 2011 a nikdo, kdo by za uzavření smluv mohl nést odpovědnost, už v dopravním podniku nepracuje.