Verdikt je jasný, za nehodu autobusu v Chorvatsku může řidič

Záhřeb - Chorvatská policie uzavřela vyšetřování červnové nehody českého autobusu na tamní dálnici. Za tragédii, která stála život 8 lidí, nese vinu řidič autobusu. On sám je přitom jednou z obětí. Pojišťovny mezitím začaly proplácet škody, které by podle všeho měly dosáhnout třiceti milionů korun. Odborníci také radí lidem, jak postupovat při výběru autobusového zájezdu. Kromě kontroly pojištění cestovní kanceláře se například vyplatí i vybrat si samotné sedadlo. Podle statistik je nejbezpečnější v zadní části autobusu a v uličce.

Autobus cestou na Makarskou riviéru narazil do svodidel, přejel do protisměru a pak se převrátil. Všude kolem zůstaly ležet rozsypané osobní věci padesátky cestujících. Po měsících vyšetřování je konečně jasné, kdo nehodu způsobil. „Vyloučili technickou závadu autobusu, za příčinu nehody byl určen lidský faktor a vzhledem k tomu, že řidič byl jednou z usmrcených osob, bylo vyšetřování uzavřeno,“ konstatoval český konzul v Chorvatsku Pavel Bednář.

Chorvatská policie cestujícím ještě nedodala protokol o nehodě, a tak řada z nich měla problém vůbec dostat nemocenskou. „Musí tam být doložený doklad z místa nehody. Takže jsme to vyřešili takovým způsobem, že jsme jim aspoň dali k dispozici seznam účastníků zájezdu a na základě toho začali vyplácet nemocenské dávky,“ podotkla advokátka zraněných klientů Alice Jelínková.

Jak mají tedy lidé konkrétně postupovat při výběru autobusového zájezdu?

  • V první řadě je třeba zvolit osvědčenou a stabilní cestovní kancelář.
  • Cenné informace je možné získat od známých či si přečíst zkušenosti v diskuzích na internetu.
  • Pojistku musí mít dopravce povinně.
  • Seriózní cestovka má navíc ještě své pojištění odpovědnosti za škodu ideálně do výše dva miliony za cestujícího.
  • V cestovní kanceláři by měli vědět, kdo je dopravce, jaké má typy autobusů, jak jsou staré a jak jsou pojištěné.

Všechny škody i náhrady za zranění a úmrtí teď proplácí pojišťovna, se kterou měla cestovka smlouvu. Podle jejích výpočtů se účet za nehodu vyšplhá na 30 milionů korun. Pozůstalí tak například dostanou za své blízké 240 tisíc. Ti, kdo si odnesli zranění s trvalými následky, mohou získat i mnohem víc, pokud se obrátí na soud.

Mnoho Čechů se stalo díky této nehodě více obezřetných. „Řada cestovních kanceláří zavedla možný seating, tedy výběr sedadel pro cestující. Lidé si vybírají statisticky bezpečnější sedadla,“ dodal Papež. Ta se nachází v zadní části autobusu a v uličce. Také samotné cestovní kanceláře více dbají na bezpečnost autobusů, stáří, bezpečnostní prvky a více kontrolují povinný odpočinek. Cestovky chystají na příští rok další novinku - během cesty do Chorvatska by se na trase přenocovalo. To by cestu prodloužilo, ale na druhou stranu by byla i pro cestující více snesitelná. Paradoxně tak nehoda v Chorvatsku přinesla posun k lepšímu.

Odškodňování havárií českých autobusů bylo i velmi problematické a zdlouhavé:

  1. Jedna z nejtragičtějších silničních nehod v české historii se stala 8. března 2003 u Nažidel. O život tehdy přišlo 20 cestujících. Patrový autobus se členy plaveckého oddílu spadl ze sedmimetrového srázu. Jednotlivá sedadla nebyla pojištěná, ačkoliv to majitel cestovní kanceláře tvrdil. Soudy o odškodnění i po devíti letech pořád běží – řada cestujících zatím nedostala prakticky nic.
  2. Nehoda pardubického zájezdového autobusu Karosa u Kolárovic na Slovensku se stala 6. července 1995. Zemřelo tehdy 17 lidí. Náhrady vyplácela Česká pojišťovna řadu let. Stálo jí to víc než patnáct milionů korun.
  3. Celkem dvacet tisíc od kladenské radnice a od ČSAD dostali jako příspěvek pozůstalí devíti cestujících, kteří zahynuli 2. února 1990 při nárazu linkového autobusu do stojícího nákladního auta. Poté odškodňovala ještě Česká pojišťovna. Z povinného ručení vyplatila několik milionů korun.