Integrace je cestou k různosti, školy mají k dispozici nový manuál

Praha - České školství stále není přátelské ke zdravotně postiženým dětem. Kromě peněz chybí i například dostatečná diagnostika nebo jednotný systém přidělování asistentů. Učitelé nyní dostali nový manuál, který vznikl v rámci projektu výuka k různosti a má pomoci učitelům, ale hlavně samotným dětem v tom, co všechno by se o sobě měli naučit.

„Může naučit děti vnímat jinakost nebo různost v chování člověka,“ tvrdí Václav Krása z Rady osob se zdravotním postižením. Materiál proto nabízí řadu modelových situací, na které se mohou děti ve školách podívat a pak o nich diskutovat. Poprvé se ale projekt zaměřil i na to, jak by se měli v běžné škole chovat přímo integrovaní žáci třeba s nějakým smyslovým postižením.

„Jakým způsobem komunikovat se spolužáky, co třeba změnit ve svém postoji, aby si i tito žáci uvědomili, že pomoc pro ně není samozřejmostí,“ upřesnila Kateřina Stejskalová z olomoucké univerzity. „Že nejsou jen pasivním objektem, který přijímá nějakou péči, ale ony samy se účastní dětského kolektivu,“ dodává její kolega Jan Michalík.

Nový manuál testovali ve 45 školách, 7 z nich už si ho zařadilo do svého výukového programu. Zájemci ho najdou na internetových stránkách nejsme všichni stejní.cz.