ŘSD stále odkládá modernizaci dálnice D1

Praha – Nejméně o další měsíc se opět posunulo zahájení modernizace brněnské dálnice D1. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odložilo termín k podání nabídek do druhého kola soutěže na zhotovitele staveb v prvních úsecích na 12. listopadu. ŘSD navíc potvrdilo, že se pravděpodobně začne naplno pracovat až příští rok na jaře. ŘSD zakázku na modernizaci těchto úseků měřících dohromady necelých 40 kilometrů odhadlo na 4,4 miliardy korun. Pro letošek má zajištěno 1,5 miliardy. Podle generálního ředidele ŘSD Davida Čermáka se mají smlouvy podepisovat v průběhu prosince.

Odložit termín k podání nabídek do druhého kola tendru na dodavatele o další měsíc se Ředitelství silnic a dálnic rozhodlo kvůli záplavě dotazů účastníků soutěže. Podle ŘSD požádal jeden z účastníků o prodloužení termínu, kterému ředitelství vyhovělo. Nový termín stanovilo na 12. listopadu, následovat bude 15denní lhůta pro odvolání. Samotná rekonstrukce dálnice by měla začít v březnu 2013, přesnější termín bude záležet na počasí. ŘSD zveřejní finální podmínky tendru v pondělí.

Modernizace prvních pěti úseků dálnice D1 mezi Prahou a Brnem (resp. Mirošovicemi a Kývalkou) – nebo alespoň některých z nich – měla podle původních plánů zasáhnout již letošní prázdniny, termín se ale postupně posunoval na září, později na říjen a nyní na listopad. Již déle se hovoří také o tom, že práce začnou až příští rok. Podle Čermáka se na D1 pak bude pracovat 16 hodin denně. „Nedokážu si představit, že by se nenašly finanční prostředky na plynulé pokračování modernizace,“ doplnil Čermák.

Podle zástupce generálního tajemníka Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře již další časový posun zahájení rekonstrukce nehraje významnou roli. „Posun o šest měsíců už podstatný není, D1 už přesluhuje mnoho let a měla být opravena již dávno. My jenom vítáme, že se stát konečně k velké rekonstrukci odhodlal,“ uvedl v Otázkách Václava Moravce Hromíř.

Petr Moos, prorektor ČVUT:

Petr Moos„Investice do takovýchto modernizací nebo do výstavby nových dálničních úseků, to je investice do veřejného kapitálu, který využíváme všichni.“


Stavební firmy soutěží o zakázky v úsecích Šternov–Psáře, Loket–Hořice, Větrný Jeníkov–Jihlava, Lhotka–Velká Bíteš a Velká Bíteš–Devět Křížů. V celém úseku od Mirošovic ke Kývalce je dalších šestnáct úseků, které se postupně dočkají opravy do roku 2018. Během modernizace bude zrekonstruována vozovka, dojde také k jejímu částečnému rozšíření. Upravena bude také infrastruktura kolem dálnice, aby bylo možné vozovku později rozšířit na šest pruhů – dojde tak například k přestavbě mostů.

O zakázku se uchází 13 firem. Z velkých jsou to například Metrostav, Skanska, Strabag a Eurovia CS. Právě posledně jmenovaná firma a ŘSD se několik měsíců přou o to, kdo zavinil zvlnění části dálnice D47 u Ostravy. O modernizaci D1 rozhodlo ministerstvo dopravy loni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod.

Video ŘSD stále odkládá modernizaci dálnice D1
video

ŘSD stále odkládá modernizaci dálnice D1