Řidiči neumí dodržet vzdálenost, existuje řada pomůcek

Praha – Statistiky za devět měsíců letošního roku uvádějí téměř 5 tisíc nehod, kdy řidiči nedokázali dodržet bezpečnou vzdálenost. Oproti minulému roku je to víc o 650 případů. Důsledky vidí policisté v tom, že řidiči neumějí používat pravidlo dvou sekund a na silnicích chybí vodorovné značení bezpečného rozestupu. V Česku přitom už sedm let platí předpis, který to umožňuje.

Každodenní ranní spěch do zaměstnání na podzim ovlivňují ostré slunce, mokré silnice, mlhy nebo třeba spadané listí. Pro některé řidiče je bezpečné zabrzdění v takových podmínkách nadlidský úkol. Specialisté z dopravní fakulty ČVUT v Praze zjistili, že téměř každý třetí řidič nezvládne dodržet bezpečnou vzdálenost a pravidlo 2 sekund nepoužívá.

Na modelové situaci lze pravidlo dvou sekund snadno ilustrovat. Pokud jedou dva vozy za sebou, ten v modrém si počká, až červené mine pevnou překážku, a začne odpočítávat dvě vteřiny. Tak lze snadno naplnit podmínky bezpečného rozestupu. Při rychlosti 50 kilometrů v hodině zhruba 28 metrů. Při vyšších rychlostech musí být rozestup větší. 

Pravidlo má ale i své obtíže. „Při hustotě provozu, která na řadě komunikací je, nemá řidič čas hledat nějaký bod, od kterého bude odpočítávat dvě vteřiny,“ míní šéf dopravních policistů Leoš Tržil. Cestu proto policisté vidí také v označení bezpečné vzdálenosti přímo na vozovce. Třeba při rychlosti 60 kilometrů v hodině by musel mít řidič vždy mezi svým autem a tím před sebou dvě standardizované šipky.

Přestože už sedm let je možné takto silnice označit, v Česku to platí jen na části úseku z Brna do Svitavy. Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák soudí, že když „budeme mít všude za každou cenu značky, mohly by v důsledku být i matoucí“. Zkušenosti řidičů ale vyznívají spíše opačně. Značení se má nově objevit na D1, a to ještě před zahájením rekonstrukce. Jinde o tom ministerstvo dopravy neuvažuje. Navíc tvrdí, že ani nemá žádné požadavky od správců silnic.