Počasí i zákon připomínají: Auta potřebují zimní pneumatiky

Praha – Koncem týdne nastane na silnicích paradox: Zatímco díky teplotám kolem deseti stupňů zřejmě roztají zbytky sněhu, teprve začne být povinné jezdit po zasněžených silnicích na zimních pneumatikách. Odborníci ale vyzývají řidiče, aby nečekali a raději připravili auto na zimu včas.

Používat zimní pneumatiky v chladném počasí doporučují odborníci i těm řidičům, kteří na sněhu nejezdí. „Má výrazně lepší vlastnosti v zimním období než letní. Jinak je konstruována jak kostra pneumatiky, tak chemické složení směsí. Ty dávají mnohem lepší vlastnosti vozidlu a tím i bezpečnost posádce a provozu,“ vysvětlil jednatel sítě pneuservisů Jindřich Šafránek. Dodal, že příprava auta na zimu se netýká pouze pneumatik, ale například také kapaliny do ostřikovačů nebo kontroly brzdových systémů.

Pneumatiky vyrábějí desítky firem. Ve kterých ohledech jsou které gumy kvalitní a ve kterých slabší, mohou motoristé zjistit například v různých srovnávacích testech, pomoci jim může i sázka na vlastní zkušenost. Novinkou jsou i štítky na pneumatikách, které nařídila EU, ty však informují pouze o některých údajích – spotřebě, brzdné dráze na vlhké (tj. nikoli zasněžené) vozovce a valivém hluku. „Ukazuje parametry, které vznikly za určitých laboratorních podmínek,“ upozornil Jindřich Šafránek.

Pro výběr pneumatik je důležitý mimo jiné způsob, jak intenzivně a v jakých podmínkách je automobil používán. „Je to sportovní jezdec, musí si koupit něco ultra high performance. Pokud je to klidný jezdec, který jezdí na chatu, na nákup a najede do pěti tisíc kilometrů ročně, tak volí ze segmentu pneumatik ekonomicky dostupnějších,“ shrnul Jindřich Šafránek. Upozornil, že evropští výrobci nevyrábějí špatné pneumatiky. Dodal, že automobil musí být „obut“ stejnými pneumatikami na všech čtyřech kolech.

Silniční zákon č. 361/2000 Sb. vyžaduje použití zimních pneumatik v období od 1. listopadu do 31. března. Za jejich nevyužití však může být řidič potrestán pouze v případě, že „se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza“, nebo lze takovou situaci očekávat „vzhledem k povětrnostním podmínkám“. Jako hraniční hodnota, kdy mají zimní pneumatiky lepší vlastnosti než letní, je obvykle uváděna teplota sedm stupňů Celsia.