Novým ředitelem DPP bude Křístek

Praha - Dozorčí rada pražského dopravního podniku doporučila na post generálního ředitele Milana Křístka, který má dlouholeté zkušenosti z firem jako T-Mobile a Český Telecom. Výběr musí ještě potvrdit představenstvo, které se sejde ve čtvrtek. Křístek by pak ještě ten den nastoupil do funkce.

„Beru to jako velkou výzvu,“ uvedl po jednání dozorčí rady Křístek. Dopravní podnik je od srpna bez generálního ředitele, řízením je pověřena bývalá ekonomická šéfka Magdalena Češková. 

Křístek působil léta v manažerských funkcích, do společnosti T-Mobile nastoupil v roce 2001 jako ředitel prodeje firemním zákazníkům a jeho hlavním úkolem bylo vybudování a řízení oddělení zaměřeného na prodej a péči o firemní klientelu. Na firemní klientelu se zaměřoval i během svého dalšího působení ve firmě. V minulosti pracoval také v IBM. V sektoru dopravy však doposud nepůsobil.

Vítěze vybrala devítičlenná komise. Zasedli v ní dopravní experti i pražští politikové. Své zástupce v ní měla ODS, TOP 09, ČSSD i odbory.

Složení výběrové komise

  • Josef Nosek (za ODS), náměstek primátora pro oblast dopravy
  • Andrea Vlásenková (za ODS), zastupitelka
  • Václav Skurovec (za ODS), dopravní expert
  • Jiří Pařízek (za TOP 09), předseda dozorčí rady DPP
  • Petr Vychodil (za TOP 09), dopravní odborník
  • Martin Dlouhý (za TOP 09), zastupitel
  • Vojtěch Kocourek (za ČSSD), bývalý náměstek ministra dopravy
  • Jan Blecha (za ČSSD), někdejší náměstek Správy železniční dopravní cesty
  • Jiří Čada, odborář

Komise měla vybírat ze tří kandidátů, kteří postoupili do užšího výběru. Kromě Milana Křístka to byl Radek Šmerda, který v minulosti zastával funkci náměstka ministra dopravy. V roce 2011 byl krátce také ministrem dopravy. Třetím kandidátem byl Jaroslav Ďuriš, který stál od dubna v čele českobudějovického dopravního podniku. Byl označován za uchazeče, který má vazby na bývalého generálního ředitele DPP Martina Dvořáka.

Radek Šmerda odstoupil

Radek Šmerda, který byl v médiích označován za favorita, nakonec z klání odstoupil. Své rozhodnutí sdělil až dozorčí radě dopravního podniku, která si měla vyslechnout jeho prezentaci a vize. „Na to nedošlo. Oznámil jsem dozorčí radě, že se o pozici generálního ředitele ucházet nebudu. Rozhodnutí ve mně zrálo od pátku,“ prozradil serveru iHNed Šmerda. O důvodech zatím mluvit nechtěl, aby tak neovlivňoval další průběh výběrového řízení. „Možná o tom promluvím později, nejde o emotivní rozhodnutí,“ dodal.

Co chystá nový ředitel?

Vítěz výběrového řízení je veřejně nejméně známým kandidátem. Zatímco Radek Šmerda i Jaroslav Ďuriš se ke své kandidatuře vyjádřili v médiích, nový ředitel zatím se svými plány seznámil jen výběrovou komisi. Jaroslav Ďuriš  za svou největší výhodu označoval důvěrnou znalost firmy – v DP prošel od provozních funkcí až po ty nejvyšší manažerské. Radek Šmerda, vystudovaný právník, zase spoléhal na své právní znalosti a naznačoval, že pokud se dostane do vedení DP, bude se mu to hodit při prověřování smluv DP. „Zaměřil bych se na pronájmy, prodej majetku a také na outsourcing,“ prohlašoval v médiích.

Dopravní podnik hl. města Prahy
Zdroj: ČT24

Záměry nově zvoleného ředitele jsou zatím velkou neznámou. Jeho manažerská zkušenost i fakt, že do pražského dopravního podniku přichází zvenku, hovoří v jeho prospěch. Zatím se neobjevilo žádné podezření, že by mohl být napojen na některou vlivnou skupinu podezřelou z toho, že v největší městské firmě v Praze má své zájmy.

Nastane v DP nová éra?

Bývalý ředitel Vladimír Lich byl odvolán na doporučení politiků v dozorčí radě podniku krátce poté, co inicioval podání trestních oznámení kvůli údajně nevýhodným kontraktům DPP. Dozorčí rada odvolání zdůvodňovala manažerskými pochybeními při vypisování veřejných zakázek, Lich, který byl do čela podniku jmenován na začátku roku bez výběrového řízení, ale výtky odmítl.

Odstranění Liche pak bylo prezentováno jako snaha zamést pochybení a neefektivnosti v hospodaření dopravního podniku pod koberec. Podle projektového manažera Transparency International Stanislava Beránka to platí nejen pro bývalého ředitele DPP Vladimíra Liche, ale i pražského primátora Bohuslava Svobodu (ODS). „Primátor Svoboda je politicky úplně izolován. Právě to, že měl tendenci zajít někam dál v prověřování podezření, se mu vrátilo jako bumerang a ztratil kontrolu nad dopravním podnikem,“ upozornil Beránek.

DPP potřebuje svěží vítr, co když ale s novým šéfem nepřijde?

„Pak by pokračovala agonie v dopravním podniku, která nezačala panem ředitelem Dvořákem, ona už tam byla i předtím, a tedy že se všechno bude podřizovat přáním politiků a bude se podřizovat tomu, kolik peněz budou v tu danou chvíli schopni a ochotni do dopravního podniku dát,“ varovala bývalá členka dopravního výboru hlavního města Prahy Petra Kolínská (SZ). Autor auditu, který popisuje nesrovnalosti v hospodaření DPP, Václav Láska je optimistický: „Pana Křístka neznám a nemám důvod domnívat se, že bude chtít cokoliv brzdit. Spolupráce s vyšetřovateli je určitě výhodou. Vyšetřování případné trestné činnosti v DP ale běží bez ohledu na to, kdo podnik dnes řídí.“