Běží časomíra. DPP má dnes obsadit horké křeslo svého šéfa

Praha - Po dnešku by mělo být jasné, kdo povede pražský dopravní podnik, odpoledne se kvůli tomu sejde jeho dozorčí rada. Z původních 51 uchazečů o post v čele největší městské firmy zůstali tři - jak nedávno uvedl server Česká pozice, jde o exministra Radka Šmerdu, manažera T-Mobilu Milana Křístka a šéfa českobudějovického dopravního podniku Jaroslava Ďuriše. Termín stanovený pro jmenování nového šéfa vyprší právě dnes.

Po čtvrt roku trvajícím bezvládí by mělo zasedání dozorčí rady dát odpověď na otázku, kdo v čele firmy nahradí odvolaného Vladimíra Liche. Ten byl odvolán na doporučení politiků v dozorčí radě podniku krátce poté, co inicioval podání trestních oznámení kvůli údajně nevýhodným kontraktům DPP, jež uzavřel jeho předchůdce Martin Dvořák. Dozorčí rada odvolání zdůvodňovala Lichovými manažerskými pochybeními ohledně vypisování veřejných zakázek, Lich, který byl do čela podniku jmenován na začátku roku bez výběrového řízení, ale výtky odmítl.

Nyní dozorčí rada vybírá Lichova nástupce. „Z 51 uchazečů je možné vybrat kvalitního generálního ředitele dopravního podniku, který povede tu firmu k efektivitě a ke správným ekonomickým výsledkům,“ řekl na začátku měsíce bývalý předseda dozorčí rady Jiří Nouza (TOP 09).

Kdo je ve hře?

Politicky nejprůchodnější variantou je podle serveru Česká pozice výběr Milana Křístka, který má dlouhodobé zkušenosti z firem jako T-Mobile a Český Telecom.

Radek Šmerda byl od roku 2003 zaměstnán na ministerstvu obrany, mimo jiné také jako náměstek. V roce 2010 se stal náměstkem ministra dopravy a od dubna do června 2011 tento resort vedl. Od listopadu loňského roku zastává funkci náměstka na ministerstvu vnitra. Podle serveru by ale měla se Šmerdou pravděpodobně problém TOP 09.

U Jaroslava Ďuriše se podle České pozice mluví o tom, že má blízko k bývalému šéfovi DPP Martinu Dvořákovi. Za jeho působení v čele DPP byl v podniku personálním ředitelem. Server E15 navíc nedávno uvedl, že má Ďuriš blízko i k bývalému předsedovi dozorčí rady DPP Jiřímu Nouzovi (TOP 09). Nouza ale jakékoliv vazby na Ďuriše popírá.


Nový generální ředitel bude pod silným politickým i občanským tlakem, zejména v dotažení trestních oznámení, která zatěžují DPP z minulosti. Kromě policejního vyšetřování prochází dokumenty pražského dopravního podniku i auditoři. Advokát Václav Láska, který zpracoval právní prověrku, rovnou mluví o organizované zločinecké struktuře, která dopravní podnik v čase ředitele Martina Dvořáka systematicky tunelovala.

Spor o Liche, boj o Svobodu?

Personální problémy zmítají pražským dopravním podnikem dlouhodobě a konec Vladimíra Liche byl jen jeden z vrcholů zdejší amplitudy; podle nepotvrzených informací se do něj promítly i tlaky na pražského primátora Bohuslava Svobodu ze strany části pražské ODS.

Dozorčí rada odvolala Vladimíra Liche z čela DPP v půlce srpna poté, co podal trestní oznámení na několik lidí, kteří v minulosti uzavřeli nevýhodné kontrakty dopravního podniku. Lichovo sesazení navrhl člen pražské ODS David Vodrážka. Šéf dozorčí rady vyhazov zdůvodnil neřešenými pojistnými smlouvami, kvůli čemuž nebude mít DPP od příštího roku pojištěn majetek, předsedkyně představenstva Magdalena Češková hovořila o neuspokojivém stavu veřejných zakázek.

Primátor Svoboda tento argument ale označil za „čiročirou lež“ a sám Lich spatřoval za svým odvoláním útok na pražského primátora Svobodu. Ten měly pravděpodobně vést osoby nespokojené s vývojem na pražském magistrátu, kde Svobodův nástup v roce 2010 rozklížil zavedené struktury z dob Pavla Béma.