Movember v polovině: S knírem proti rakovině prostaty

Praha – Statisíce mužů po celém světě mají za sebou první dva týdny cíleně pěstovaného kníru. Nejde přitom o nezávazný módní trend, ale kampaň upozorňující na zrádnou rakovinu prostaty. Hnutí s názvem Movember (složenina anglického slangového výrazu pro knírek a názvu měsíce listopad) opakovaně probíhá už několik let a předchází mu registrace na internetových stránkách. V České republice se do akce zapojilo několik tisíc mužů, mezi nimi i slavné osobnosti jako Ondřej Brzobohatý, Roman Holý, Matěj Ruppert nebo Jan P. Muchow.

Před zájemci stojí jednoduchý úkol – vyjádřit podporu tím, že od začátku do konce měsíce si nechají růst a libovolně upravovat vousy nad horním rtem. Zároveň mohou přispívat libovolnou částkou na výzkum a léčbu rakoviny.

Prvně se akce uskutečnila v roce 2003 v Austrálii, kdy dva přátelé v baru zavedli diskusi o soudobých retro trendech. Při dalším setkání si posteskli, že muži zanevřeli na kdysi běžné pěstění knírku. Co se zpočátku rozvíjelo jako recese, časem přibralo charitativní smysl a proniklo do řady zemí světa – Spojených států, Jihoafrické republiky, Velké Británie, Německa, Nizozemska, Norska nebo Španělska. Vousatá kampaň si získala sympatie zejména kvůli Facebooku. Jen prostřednictvím populární sociální sítě se dosud po světě vybralo 14 milionů dolarů.

  • Jak vzniká knír
    Jak vzniká knír zdroj: ČT24
  • Jak vzniká knír
    Jak vzniká knír zdroj: ČT24

V České republice je rakovina prostaty nejčastější formou rakoviny u mužů – každý rok jich na ni zemře 1 600. Letos se v Čechách do projektu zapojilo několik tisíc mužů, mezi nimi i řada osobností z řad hudební scény, například Ondřej Brzobohatý, Roman Holý, Matěj Ruppert, Jan P. Muchow nebo Orion. Do Movemberu se ve velkém zapojují také celé firmy nebo třeba sportovní kluby. Současně běží finanční sbírka, díky níž už se vybralo více než půl milionu korun, z nichž se platí prevence i případná léčba rakoviny.

Kampaň se díky tomu, že každý muž šíří myšlenku boje proti rakovině prostaty sám se svým knírem, obejde bez reklamních spotů i křiklavých plakátů. „Ti lidi se stávají chodícím billboardem a ten knír má v sobě tu sílu, že rozvíjí diskusi,“ řekl jeden z organizátorů akce Petr Vančura.

Řada účastníků akce sbírala odvahu dlouho, knír je přeci jen dost výrazná ozdoba. Kdo si s knírem neví rady, může si ho nechat upravit od profesionála, třeba ve specializovaném pánském holičství. A ti, kteří se nakonec odhodlali, nelitují. „Vypadám trochu jako sňatkový podvodník, ale to je vlastně dobrý,“ zhodnotil jeden z odvážlivců svůj nový vzhled.