Kvůli zvlněné dálnici podá ŘSD další žaloby

Praha – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podá příští týden další čtyři žaloby u Rozhodčího soudu na zhotovitele dálnice D47 kvůli reklamovaným vadám na komunikaci. Zástupci ŘSD o tom informovali na dnešní tiskové konferenci; žaloby budou směřovat na společnosti Eurovia a Strabag, které vedly jednotlivá konsorcia zhotovitelů. Kvůli zvlněné dálnici dosud padlo osm žalob, 30. listopadu na dálnici končí záruční lhůta.

„V současné době je podáno osm žalob s tím, že čtyři žaloby jsou v současné době kompletovány a budou podány v pondělí, to znamená, že budeme mít pokryty všechny stavby, které patřily do termínu definovaného do konce listopadu,“ uvedla ředitelka úseku kontroly kvality staveb ŘSD Miroslava Pošvárová.

Chystaná čtveřice žalob se týká především úseku z Hrušova do Bohumína a návazného úseku, kde ŘSD reklamuje zvlněnou vozovku a nadměrné opotřebení mostů. Smlouvy s firmami podepsalo ŘSD v roce 2004 a stavby převzalo v roce 2006. Stát začal zjištěné vady reklamovat až po nástupu současného ředitele ŘSD Davida Čermáka v květnu letošního roku.

Důvodem podání žalob je podle Čermáka blížící se konec některých termínů pro reklamační řízení. „Zhotovitel v současnosti s ŘSD komunikuje. Bohužel čas nás tlačí, a tak je nutno podat žaloby proto, aby byla zajištěna pozice státu a nemohlo dojít k újmě a hrazení jakýchkoliv výdajů z peněz daňových poplatníků. V každém případě na stole jsou obrysy dohody,“ uvedl.

Uznejte všechny vady, volá stát

Pro ukončení sporu se stavaři stát požaduje, aby zhotovitel uznal všechny reklamované vady, navrhl způsob odstranění a na vlastní náklady je odstranil. Zároveň má prodloužit záruku o deset let. Zhotovitel by měl zajišťovat finální opravy a monitorování stavu dálnice po celou dobu záruky na své náklady. Zároveň by měl stanovit technické parametry v době ukončení záruky.

Obě strany jednotlivé reklamované vady procházejí, u některých se zatím neshodly na technickém řešení odstranění závad. Část ze zhruba 1 000 závad již byla odstraněna.

Eurovia: ŘSD se chce radši draze soudit než rychle jednat

Vedení Eurovie nechtělo obsah žalob komentovat. ŘSD se podle firmy chce raději draze soudit než rychle jednat o opravě dálnice. „ŘSD má plné právo podat libovolný počet žalob. Tyto kroky však radikálně zmenšují prostor pro vyjednávání a společné hledání řešení,“ uvedla Eurovia. Ředitelství prý písemně nabídla paušální posunutí záručních lhůt o půl roku, aby se vytvořil dostatek času na nalezení technického řešení reklamovaných vad během zimního období. „Pak by také nebylo nutné uchylovat se k vleklým a drahým soudním sporům. Tento projev dobré vůle však do dnešního dne nestál ŘSD ani za odpověď,“ uvedla společnost.

Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice v Ostravě vypukl loni, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést kontrolní vrty. Podle ŘSD zhotovitel, společnost Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá. Kvůli poškozování dobrého jména společnosti podala v minulosti na ŘSD žalobu.

Příští rok chce Ředitelství silnic a dálnic začít s opravami menších silnic. Ustoupí ale od starého systému, kdy oslovovalo několik firem a ty pak soutěžily mezi sebou. Nově dá šanci všem společnostem, které uzavřou rámcovou smlouvu. Tendry na rámcové smlouvy ředitelství vypíše už v prosinci. Firmy se budou moct ucházet o zakázky na dodávky asfaltové vozovky, mikrokoberců nebo ocelových svodidel. „Tak by měla být zajištěna transparentnost, tlak na cenu a kvalita by měla být zajištěna kvalifikačními kritérii, které by v těch rámcových smlouvách byly definovány,“ uvedl ředitel ŘSD David Čermák.