Z okolí dálnic už zmizelo skoro padesát billboardů

Praha - Ministerstvo dopravy od září nechalo odstranit 47 billboardů, které se nacházely v ochranném pásmu dálnic D2 a D5. Podle odhadů se v okolí dálnic vyskytuje tisíc až dva tisíce billboardů.

Ministerstvo se zaměřilo na ty reklamy, které jsou v ochranném pásmu kolem rychlostních komunikací a nemají pro umístění v tomto prostoru výjimky. Majitelům reklamních poutačů ministerstvo k dnešnímu dni rozeslalo 55 výzev. V příštím roce úřad rozešle další výzvy k odstranění 45 vybraných reklam kolem dálnice D1.

„Přes jednotlivé okresní správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se vytipovávají jednotlivá zařízení a zkoumá se, jestli mají příslušná povolení,“ uvedl mluvčí dopravního resortu Martin Novák. Řada starších smluv s majiteli reklamních poutačů totiž takovou výjimku obsahuje. S těmi už ale ŘSD smlouvy neobnoví, a do pěti let by tak měly z okolí rychlostních silnic zmizet všechny poutače kromě těch, které inzerují například motely a další služby umístěné přímo na komunikaci.

Novela zákona o pozemních komunikacích ze září letošního roku umožňuje odstranit reklamní zařízení jen v okolí dálnic a rychlostních silnic. Zavedla ochranné pásmo o rozsahu 250 metrů kolem těchto komunikací. Billboardy v okolí silnic druhé a třetí třídy nikterak neomezuje. Celkem je v Česku registrováno na 20 000 venkovních reklamních ploch.

Současná snaha ministerstva dopravy a ŘSD je ale podle Vojtěcha Razimy, ředitele obecně prospěšné společnosti Acta non Verba a dlouholetého odpůrce reklamních poutačů u silnic, nedostatečná. Poutače by podle sdružení totiž mohly od rychlostních silnic mizet daleko rychleji. Předčasně jde prý vypovědět například smlouvu se společností News Outdoor, která je majitelem 391 reklamních ploch kolem dálnic a rychlostních silnic, bez toho, aby stát musel čelit sankcím. To ale ministerstvo dopravy dlouhodobě popírá.