První ultralehká stíhačka na světě vzniká na pražském ČVUT

Praha - První ultralehká sportovní stíhačka na světě vzniká v dílně ČVUT v Praze. Stroj se inspiroval vzhledem cvičných vojenských strojů a bude jediným ultralightem na trhu, který nepohání vrtule, ale zabudovaný proudový motor. Vzlétnout by první ultralehká stíhačka mohla už v roce 2014.

Ultralehké letadlo nové koncepce nabídne takzvaný jet feeling, pocit z proudového letu. Od ostatních ultralightů se bude lišit tím, že jeho pohon bude optimalizován na vyšší rychlosti, než je v této kategorii obvyklé. „Chování letadla by mělo připomínat proudový letoun, cestující zažije jet feel, pocit z proudového letu. V kategorii ultralehké nic podobného zatím do provozu uvedeno nebylo,“ uvedl odborný garant projektu Robert Theiner.

Nový letoun bude mít rozpětí 8 metrů, dlouhý bude sedm metrů a bude schopný dosáhnout rychlosti kolem 300 km/h. Stroj bude mít zásuvný podvozek, ale i záchranný systém, který vystřelí padák i s posádkou. Unikátní je pak pohonná jednotka, která má letadlu dát vlastnosti tryskového letadla, klasickým tryskovým motorem s horkými výstupními plyny ale není. Funguje na principu urychlení proudu vzduchu, díky němuž získává potřebný tah. K tomu slouží ventilátor poháněný vysokootáčkovým pístovým motorem z motocyklu. „O takovém pohonu bychom nemohli uvažovat bez dynamicky se rozvíjející oblasti sportovních motocyklů a jejich motorů. Dnes existují motocykly s lehoučkým motorem, který však má obrovské otáčky a výkon. Takové motory se pro letecké použití přímo nabízejí,“ vysvětlil doktor Theiner.

Aby tento dvoumístný stroj zůstal v kategorii ultralight, nesmí vážit víc než 320 kilogramů. Proto je skoro celý z tenkých, uhlíkových kompozitů, což jsou materiály pevnější než ocel, přitom ale lehké jako plast.

Projekt začal na ČVUT vcelku nenápadně, nejdřív šlo o diplomové práce studentů, později získala škola na realizaci projektu grant ministerstva průmyslu a obchodu. „Je právě velký problém tady studenty udržet a stabilizovat finančně tak, aby mohli v té práci pokračovat,“ popsal finanční potíže vedoucí projektu. Spolu s vysokou školou se na projektu podílí i dvě firmy výrobce kompozitních dílů, ze kterých bude letadlo postaveno, LA kompozit, a pozdější výrobce letadla, Jihlavan airplanes, s.r.o.