Náčelník generálního štábu kritizuje servisní podmínky u pandurů

Praha – Kritizovaný nákup transportérů Pandur čelí dalšímu problému: servis i garanční podmínky u miliardového tendru nejsou pro českou armádu výhodné. Podle náčelníka generálního štábu Petra Pavla plně nezahrnuje škody, které se na strojích stanou při výcviku. 107 obrněnců přitom stálo daňové poplatníky přes 14 miliard korun. Navíc tendr kvůli podezření z korupce vyšetřuje mezinárodní tým policejních expertů.

Při zářijovém výcviku ve vojenském prostoru Doupov jednomu z obrněnců během jízdy praskla vzpěra u předního kola. Podle rakouské firmy Steyer by měl pandur vydržet výbuch osmi kilogramů trhaviny, překonat více než půl metru vysokou překážku nebo dvoumetrový příkop. Opravu chtěla armáda od výrobce zdarma v rámci dvouleté záruky. Ten to ale odmítl s tím, že za poškození může chyba řidiče.

Pandury firmy Steyer se montují v České republice, přímo ve Vojenském opravárenském podniku v Novém Jičíně. Ten přitom spadá pod ministerstvo obrany, podle nějž není možné část reklamací uznat. „Část reklamací není možné uznat, protože se zjistí, že závady jsou způsobené nesprávným používáním vozidel,“ uvedl mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek.

„To se nedá opravdu klasifikovat jako chyba řidiče, protože voják nedělal nic, co by nesouviselo s výcvikem, k čemu je daná technika určena,“ trvá na svém generálporučík Pavel. Dvě stě tisíc korun za opravu nakonec zaplatila ze svého rozpočtu armáda. „U techniky za tuto cenu musí být zajištěny i servis a garanční podmínky takovým způsobem, abychom pak neřešili drobnosti,“ zdůrazňuje.