Stanjura: Vlakem jsem jel naposledy včera

Praha – Zbyněk Stanjura (ODS), s největší pravděpodobností nový ministr dopravy, hodlá resort připravit na plánované sloučení s ministerstvem průmyslu a obchodu. Chtěl by také ušetřit na provozu, vyřešit transformaci ŘSD či fungování SFDI.

„Dostal jsem od premiéra nabídku a úkol, po několika hodinách přemýšlení jsem tu nabídku, ten úkol přijal. Cíl je jednoduchý: zlevnit provoz v celé oblasti, ušetřené peníze z provozu věnovat na investice a současně připravit ministerstvo na sloučení s ministerstvem průmyslu tak, aby vzniklo ministerstvo hospodářství,“ prohlásil Stanjura.

Proces slučování odhaduje Stanjura na zhruba 18 měsíců. Se současným ministrem průmyslu Martinem Kubou (ODS) má podle svých slov dobré vztahy. Chce se také zaměřit na transformaci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které by se mohlo změnit na akciovou společnost, a také chce vyřešit otázku, zda má i nadále existovat Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI). Dopravní stavby by mohly být totiž financovány přímo z rozpočtu ministerstva dopravy. Problematiku klíčových dopravních staveb hodlá Stanjura konzultovat i s opozicí. „To je horizont tří vlád, ne jedné vlády,“ řekl. V oblasti železniční přepravy se chce zaměřit na České dráhy a ČD Cargo.

Stanjura lituje odchodu z čela poslaneckého klubu ODS. „Člověk si ale v určitém okamžiku musí vybrat, i v politické straně,“ prohlásil. Nového šéfa klubu si poslanci ODS zvolí příští týden, grémium strany na tento post doporučilo Marka Bendu.

Doprava je bez vedení poté, co kvůli registru vozidel skončil ve vládě Pavel Dobeš (LIDEM). Nové ministry jmenuje na návrh premiéra prezident. Podle vyjádření Pražského hradu se tak stane ve středu.

Stanjura se v komunální politice pohybuje víc než deset let. V letech 2002–2010 byl primátorem Opavy, dlouhodobě působil v zastupitelstvu Moravskoslezského kraje. Do sněmovny se dostal ve volbách v roce 2010. Členem ODS je od roku 1991. 


Stanjura: Praxi mám a ne, že ne

Stanjura sice nemá vzdělání z oboru dopravy, nepovažuje to ale za překážku. „Vlakem jsem jel naposledy včera,“ odpověděl na dotaz novinářů. Původní profesí je programátor, má ale manažerské zkušenosti z řízení různých organizací. Proto si ho i premiér Nečas vybral, domnívá se. Volbu Stanjury chválil i ministr Kuba.

„Chápu svou úlohu jako manažerský úkol a věřím, že jsem už v minulosti manažerské schopnosti prokázal,“ konstatoval Stanjura. „Osm let jsem velel radnici statutárního města a devatenáct měsíců jsem byl předsedou nejsilnějšího vládního poslaneckého klubu. Byl jsem členem hospodářského výboru, který má ve své gesci mimo jiné celý rezort dopravy, ŘSD, železniční dopravu a k těmto otázkám jsem se pravidelně vyjadřoval.“

Hlasy z dopravní branže: Politika zvítězila nad odborností

Odborníci ovšem oponují s tím, že při výběru Zbyňka Stanjury převládly politické aspekty nad potřebou zvolit do čela dopravního resortu osobu s potřebnou kvalifikací. „Odbornost panu předsedovi klubu ODS chybí,“ uvedl prezident Svazu dopravy České republiky Jaroslav Hanák. Sám Stanjura ostatně uznal, že za experta na dopravní problematiku se považovat nemůže.

Podle Petra Moose z Dopravní fakulty ČVUT se bude muset nový ministr soustředit na pět oblastí, které jsou v současnosti největšími problémy resortu. Kromě hledání úspor ve fungování ministerstva by měl dokončit vznik železničního regulačního orgánu, udržet tempo investičních činností - zejména dokončit modernizaci dálnice D1 a dostavbu dalších plánovaných dálničních úseků. Podle Moose musí nový šéf resortu zajistit i smysluplné vyčerpání evropských dotací na dopravní infrastrukturu v rámci stávajícího programového období a zároveň připravit projekty pro období 2014-2020.