Na dráhách loni přibylo nehod, přejezdy ale byly bezpečnější

Praha – Po poklesu v roce 2011 loni opět stoupl počet mimořádných událostí, které se staly na dráhách. Stalo se jich 4 181, zemřelo při nich 233 lidí. Celkový počet nehod je meziročně o 432 méně, naopak počet mrtvých klesl o 47. Za zvýšením počtu nehod stojí především vysoký počet havárií vozidel městské hromadné dopravy, které ovšem zároveň měly méně tragické následky než nehody na železnici. Výrazné zlepšení ale současně zaznamenala Drážní inspekce na železničních přejezdech, kde se stalo historicky nejméně nehod (189) a také zemřelo nejméně lidí od vzniku inspekce (27).

Dráhy v Česku:

Zákon o dráhách rozlišuje čtyři druhy drah, mimořádnosti na nich potom šetří Drážní inspekce. Kromě železnic mezi ně patří také například tramvaje, lanovky a dokonce i trolejbusy:

  • železniční dráhy (dráha celostátní, dráhy regionální, vlečky, dráhy speciální)
  • tramvajové dráhy
  • trolejbusové dráhy
  • lanové dráhy

Přestože se loni zvýšil počet havárií, které se staly v městské hromadné dopravě, pro statistiku počtu mrtvých a zraněných při mimořádných událostech na drahách hraje nejvýznamnější roli železnice, a to zejména srážky vlaků s chodci. Počet srážek vlaků, ale i dalších drážních vozidel s chodci v roce 2012 sice oproti roku předchozímu mírně poklesl, přesto se jich stalo 268. Při většině těchto nehod sražený člověk zemřel, celkem zahynulo 196 lidí. I toto číslo je nižší než tatáž statistika z roku 2011, současně ale jde o třetí nejtragičtější výsledek od vzniku Drážní inspekce. V předchozím roce byl počet mrtvých po srážkách s drážními vozidly historicky nejvyšší. Loni navíc vzrostl počet lidí, kteří srážku s vlakem či jiným vozidlem přežili, ale utrpěli zrnění. „To si lze vysvětlovat právě poklesem usmrcených,“ poukázal mluvčí inspektorů Martin Drápal.

Na přejezdech je naopak situace lepší než kdy dříve. Přesto po srážkách vlaků se silničními vozidly zemřelo 27 lidí a zranění utrpělo dalších 111. Zatímco počet mrtvých je historicky nejnižší (ještě v roce 2010 zemřelo 49 lidí a v roce 2003 dokonce 69 osob), počet zraněných se meziročně zvýšil. "Největší podíl na tomto nárůstu má střetnutí z 25. 5., kdy se v Třešti na železničním přejezdu zabezpečeném světelnou výstražnou signalizací střetl posunový vlak
s autobusem. Při nehodě byla jedna žena usmrcena a dalších 19 osob bylo zraněno," podotkl mluvčí Drápal.

Zatímco Drážní inspekce uzavírala loňskou statistiku nehod na dráhách, již musela začít. Hned na Nový rok se střetl osobní vlak se ženou, která šla příliš blízko od kolejí. Nehoda ovšem tentokrát neskončila tragicky, chodkyně utrpěla pouze lehké zranění.