Propadlíků ve školách ubývá, podle učitelů je to dobře

Praha – Na základních školách propadá rok od roku méně dětí. Podle učitelů i psychologů je tento trend spíše pozitivní. Shodují se na tom, že kromě nemožnosti navštěvovat školu kvůli dlouhodobé nemoci opakování ročníku většinou moc nepomáhá. V některých evropských státech je ale propadávání zcela běžné. Například v Portugalsku opakuje některou třídu až 30 procent dětí.

Podle psychologů znamená pro děti propadnutí stigma, kterého se jen těžko zbavuje. „Je to zásah do sebevědomí dítěte i jeho rodiny,“ potvrzuje dětský psycholog Petr Klíma. Učitelé si jsou této skutečnosti vědomi a možná i proto počet propadlíků v posledních letech výrazně klesl. Na základní škole se dá propadnout pouze jednou na každém stupni. Střední školy bývají daleko přísnější a počet repetentů zde roste. Nejčastěji se propadá z českého jazyka a matematiky. Kvůli tělocviku nebo špatnému chování propadnout nelze.

V Česku opakují ročník jen tři procenta dětí

Česko přitom patří v Evropě k zemím, kde se ve škole propadá nejméně. Ve Francii, Belgii nebo Portugalsku opakuje některou třídu až 30 procent dětí, v českých školách jsou to jen tři procenta žáků. „Obvykle se opakuje více v zemích, kde převládá názor, že to opakování je prospěšné,“ podotkla Jana Halamová z Národní agentury vzdělávacích programů. V českých zemích podobné pravidlo platilo v 19. století, kdy vyšel ministerský výnos, který nabádal učitele k přísnosti. V současnosti se učitelé ve školách snaží problémovým dětem hlavně pomoci.