Je Trpišovský agresor, nebo poškozený?

Praha – Policie má na stole bouračku dvou luxusních mercedesů z 29. prosince na dálnici D1 u Mirošovic. Vyšetřování se nyní potýká se dvěma naprosto odlišnými verzemi obou řidičů. Muži zákona v tuto chvíli dávají za pravdu řidiči, který před veřejností skrývá svoji identitu, a podezírají tak řidiče Aleše Trpišovského z agresivní jízdy, při které předjížděl zprava a pak dupl na brzdy. Trpišovský se brání, podle něj šlo o banální nehodu, kterou nezavinil. Verze druhého řidiče mění banální nehodu v nebezpečnou eskapádu. Policii se navíc ještě přihlásila řidička, která tvrdí, že Trpišovský jí pár kilometrů před bouračkou provedl podobné manévry, naštěstí tentokrát bez nehody. Toto svědectví podle anonymního řidiče napomohlo k tomu, že policie změnila pohled na viníka nehody. Verze o agresivní jízdě totiž až nápadně připomíná poměrně častou situaci z českých silnic. Ačkoliv se to nesmí, spěchající řidič neváhá nebezpečně kličkovat mezi ostatními auty.

„Teprve poté, kdy se ukázalo, že řidič takových situací během té jízdy zažil víc a způsobil problémy ostatním účastníkům provozu podobného rázu, tak byť neskončily nehodou, policie pak změnila pohled na viníky nehody,“ řekl pro pořad 168 hodin druhý účastník nehody. Trpišovský se brání, na žádnou ženu si nevzpomíná: „Ale ta žena se přihlásila, až když nás viděla. A ani nevím, jestli řekla správnou SPZ.“ 

Aleš Trpišovský, který řídí velkou stavební společnost, se v případě nehody na D1 staví do role poškozeného. Tvrdí, že šlo o banální nehodu, kterou nezavinil. „Zhruba na 30. kilometru jsem dojížděl pomalu jedoucí vozidlo, začal jsem přibrzďovat a zezadu do mě narazil mercedes. Toť vše,“ popsal kolizi Trpišovský.

Reportáž Richarda Samka a Nory Fridrichové (zdroj: ČT24)

Druhý účastník nehody, který si chce před veřejností chránit svoji identitu, označuje Trpišovského za agresora. V jeho podání se banální nehoda mění v nebezpečnou eskapádu. „Když začal brzdit, tak před sebou neměl žádné jiné auto. On brzdil vyloženě proto, aby mě z nějakého důvodu potrestal. Nevím přesně za co.“ Tak zní verze druhého řidiče.  

Kdo má pravdu?

Trpišovský: „To auto přede mnou jelo pomalu a já ho dojížděl, a protože jsem jel rychleji, tak jsem začal brzdit, abych do něj právě nevrazil. A ve chvíli, kdy jsem začal přibrzďovat, tak do mě musel narazit. To je celý ten problém.“ 

Svou verzi podrobně popisuje i druhá strana: „Když jsem se dostal zhruba 100 metrů za předjížděným vozidlem, tak se za mnou velkou rychlostí přiřítil mercedes. A až těsně za mnou jako by zastavil, přibrzďoval, abych si nemohl nevšimnout, že tam někdo přijel. Zdržel se 2 až 3 vteřiny za mnou a pak se rozhodl, že dá nohu na plyn a podjížděl mě… Ještě než se dostal úplně do levého pruhu, tak začal intenzivně brzdit. A nakonec jsem zastavil až o něj.“ 

Trpišovský tuto verzi odmítá. Průběh cesty líčí bezproblémově – s jedinou  předchozí kolizí, navíc prý jen slovní - s řidičem Fordu Escort. „To bylo to, že já jsem na něj blikal, on uhnul a řval na mě, jako to dělají všechna pomalejší auta. Nebudu to říkat, ale víte, že když máte nějaký lepší auto, tak jste okamžitě nepřítel lidu, takže vyhrožoval, křičel, já jsem se naklonil a něco jsem ukázal, a tím to skončilo.“

Na Trpišovského chtěla policie uvalit vazbu. Stíhání žalobci zrušili s tím, že je předčasné a že jsou ve vyšetřovacím spise chyby. Manažerova asistentka, která seděla na místě spolujezdce, do něj podle MF Dnes původně uvedla, cituji: Aleš jel jako blázen a dělá to často. Po poradě s jeho právníky pak otočila o 180 stupňů a teď trvá na šéfově verzi. Trpišovský tvrdí, že policisté na ni dělali nátlak a na něj vše nastražili. 

Agresivní řidiči nejsou na českých silnicích výjimkou – spěchající řidič poměrně často přejíždí z pravého pruhu do levého nebo předjíždí odbočovacím pruhem. Psychologové agresory za volantem dělí do skupin: závodník si zvyšuje rychlou jízdou sebevědomí a pasivní agresor ponižuje ostatní řidiče tím, že jim neumožňuje ho předjet, či narcista šikanuje řidiče začátečníky. Dopravní psycholog Matúš Šucha tvrdí, že jde většinou o mladší muže v rozmezí 20-40 let a většinou jsou to řidiči dražších aut. Výzkum totiž odhalil, že agresivně jezdí nejčastěji řidiči Audi, dále Volva, BMW a právě Mercedesu. Čím vyšší sociální status, tím vyšší pocit nadřazenosti nad ostatními.

Vydáno pod