Oblevy znovu poodkryly slabiny - silnic i jejich údržby

Praha – Ani letošní zima neopomněla přinést pravidelně se opakující problém – díry a výmoly na silnicích po celé zemi. Časté střídání mrazů a oblev přitom situaci nijak nelepší, spíše naopak. Už nyní je tak jasné, že letošní zima za sebou nechá tučný účet z pohledu řidičů i cestářů. Některé kraje hlásí, že náklady na údržbu už v těchto dnech překročily celkové výdaje z loňska. Obvyklé opravy vyjetých děr přitom zpravidla nevydrží příští zimu – změnit to má nová metoda, kterou čeští silničáři zkoušejí. Zahřátím na 150 stupňů má asfalt k zemi lépe přilnout a trvanlivost tak o něco prodloužit.

Zalepení děr tradičním způsobem, s pomocí tzv. studené balené směsi, v mnoha případech vydrží stěží jeden rok. Nová metoda s využitím českého stroje má situaci zlepšit a zaručit opravený výmol minimálně na dvě sezony. V boji s každoročním ničením silnic i jejich výplní ale cestáři zatím ideální řešení nemají. České silnice chátrají dlouhé roky, přitom už před dvanácti lety ministerstvo dopravy ve vlastní zprávě varovalo před špatným stavem silnic. Už během devadesátých let klesl počet oprav čtyřnásobně. Začátkem nového tisíciletí se dařilo spravovat pouze 15 % poničených úseků silnic.

V současnosti přitom stát už není schopen poměr poničených vozovek a jejich oprav zjistit. Kromě něho totiž silnice vlastní také samostatné obce, města a kraje. Ze všech stran přitom zaznívají podobné výtky – na opravy silnic není dostatek peněz. „Řadu let již nejsou v rozpočtu kraje prostředky, které by umožnily nějaké souvislejší opravy,“ přiznává ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Zouhar.

  • Výmoly na okresní silnici
    Výmoly na okresní silnici zdroj: ČT24
  • Značka upozorňující na nerovnosti
    Značka upozorňující na nerovnosti zdroj: ČT24

Správci silnic tak nedostatek peněz musí nahrazovat pokyny směrem k řidičům. Po českých silnicích jsou rozesety výstražné značky. Pokud na takovou řidič narazí, měl by zpomalit a dávat pozor na terénní nerovnosti. Z případného poničení vozidla totiž bude vymáhat peníze velmi těžko. „V případě řádně označeného výmolu lze škodu zlikvidovat pouze z havarijního pojištění, protože správce komunikace na výtluk na silnici dostatečně upozornil,“ vysvětluje mluvčí pojišťovny Generali Jiří Cívka.

Jinými slovy – šanci na finanční odškodné kvůli výmolům má řidič i bez havarijní pojistky pouze tehdy, pokud je díra neoznačená. „Měl by kontaktovat policii, která na místě tuto situaci zadokumentuje, tu díru i samotné poškození vozidla, a tento řidič nebo majitel má reálnou šanci získat nějakou kompenzaci za způsobenou škodu,“ dodává mluvčí frýdecko-místecké policie Vlastimil Starzyk.

Základní jistotou při případném sporu jsou nicméně vlastní fotky nebo video. Pokud chce mít řidič další oporu před úřady, hodí se také svědek. A s žádostí o peníze by se lidé měli obracet přímo na vlastníka silnice, což zjistí například na nejbližší radnici.