Odtahy na dálnicích mají mít jasná pravidla

Praha - Senátoři chtějí, aby ministerstvo dopravy stanovilo jediné telefonní číslo pro řidiče, kteří havarují na dálnicích. Současně požadují jasná pravidla pro firmy zajišťující asistenční službu na tomto typu silnic. Chtějí tak skoncovat s neustálými stížnostmi pojišťoven, které tvrdí, že společnosti nasmlouvané Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) jsou předražené. Dotčené společnosti to ovšem odmítají. 

Policistům při řešení odtahu havarovaných aut na dálnicích často nic jiného nezbývá než se spoléhat na partnery, které má nasmlouvané ŘSD. Například majitel jedné oslovené firmy vypočítal částku za odtah na 2 000 korun bez daně. U asistenční služby jedné z pojišťoven je rozdíl 500 korun.

Porovnání faktur
Porovnání faktur

„Sice se lišíme, ale některé centrály si účtují provize, každá má jiné kilometrovné a každá z těchto společností účtuje jiným způsobem,“ uvedl majitel firmy AUTO PRAŽÁK Assistance Luděk Pražák.

Jsou však případy, kdy cena za odtah auta je několikanásobně vyšší a rozdíl pak může být i mnohem větší. „Některé smluvní asistenční služby ŘSD odtahují za výrazně vyšších nákladů, než mají standardně pojišťovny domluvené,“ řekl Tomáš Síkora z České asociace pojišťoven.

„Útoky na nás jsou z jednoho praktického důvodu, protože my jsme splnili požadavky a oni nevlastní speciální vyprošťovací techniku a pracovníky, tudíž se neustále chtějí nám jakoby dostat na kobylku,“ dodal majitel odtahové firmy Pretol Václav Jakeš. Podle viceprezidenta České asociace asistenčních služeb Miroslava Doležala není toto argument, jelikož přesně tu samou kvalitní a bezpečnou činnost zabezpečují efektněji.

Do sporů se vložili senátoři. Po roce a půl, kdy se nic nedělo, chtějí, aby ministerstvo dopravy zřídilo znovu pracovní skupinu, která bude mít jasný úkol - stanovit pravidla pro výběr firem na dálnicích. Skupina má začít pracovat okamžitě. Žádný termín pro předložení návrhů zatím nepadl.